lördag 19 december 2009

Gröna mätinstrument

Det är kanske ett och ett halvt år sedan vi började göra medvetna val angående miljön. Vi har gjort en hel del förändringar i rutiner, tankesätt, val, konsumtion osv med tiden. Det har inte varit svårt, i meningen ansträngande, tråkigt, motbjudande. Men det har varit svårare i meningen vad är bäst, vad är rätt, var gör man verklig skillnad och vad är vettigt. Det är mycket man måste tänka om med, stanna upp med, sluta följa strömmen med. Och det finns mycket som vi ännu skulle kunna eller behöva göra.

Det jag önskar mig i dagens läge, är mera samlad information om hur man verkligen kan göra en skillnad och vad det man gör "kostar" i form av miljöbelastning. Det har ju skrivits mängder med artiklar och internetsidor om vad man kan göra, men det känns ändå lite ytligt och när man gjort nästan allt det, så vill man gå djupare. Jag tänker så här: Målet för mig är att vår familj på fem personer inte ska belasta miljön mera än vad fem jordinvånare i medeltal kan göra, utan att det är ohållbart för vår jord. Jag tänker alltså inte att jag är nöjd om vi belastar miljön mindre än medeltalet i Norden eller Europa och att det finns så många i Afrika som belastar miljön mindre än medeltalet, så det jämnar ju ut sig i längden. När jag började blogga var just det min tanke, och det är en av mina tankar fortfarande. Det som jag undrar är alltså fortfarande om det går att leva ett något sånär "normalt" liv här i Finland och hålla sin miljöbelastning på så pass låg nivå, att ens ekologiska fotspår inte är ohållbart. Jo, klart att det går, det gör det ju. Men vi bor i ett egnahemshus och vi bor på ett ställe som är för långt borta från tätorter och kollektivtrafik, för att vi ska kunna klara oss utan bil (numera har vi ju bara en bil istället för två). Dessa två faktum ökar ju betydligt på vårt sammanlagda ekologiska fotspår. Men betyder dessa två val i livet att vi redan nu slösar så mycket naturresurser att det inte är möjligt att nå målet? Eller kan vi tex kompensera vårt bilkörande och egnahemshusboende med att begränsa vår konsumtion på något annat eller flera andra områden? Det skulle ju ändå kännas rätt radikalt att riva upp barnen från skola, dagis och kompisar för att flytta någonstans där vi kan bo mindre resurskrävande och närmare kollektivtrafiken... För att minska på bostadens ekologiska fotspår har vi ju övergått till att köpa el från vindkraft och snåla med el och vatten och numera samåker vi till jobbet eller så cyklar en av oss (inte nu i smällkalla vintern). Men det skulle vara intressant att på något tillförlitligare sätt kunna räkna ut hela sitt ekologiska fotspår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar