onsdag 17 juni 2009

Regnväder och kladdkaka

Idag har vi en riktigt, riktigt tråkig dag, som segar sig fram, ingen har något att göra, efter att vi läst alla böcker och tidningar och tittat på alla DVD-skivor som vi lånat på biblioteket. Det bara regnar och är ruggigt ute och ingen ringer till oss. Min andra semesterdag. Alla barnen är hemma, medan deras far arbetar sista veckan före ledigheten. Minsteman, som absolut inte tänkte sova dagssömn och inte heller vila, slocknade direkt. Unga fröken och jag blev alldeles förfärligt sötsugna, men alla skåp är redan länsade. Så nu har vi bakat en kladdkaka, som är i ugnen för tillfället. Det var länge sen jag ens haft tid att ha tråkigt senast, så detta ska absolut inte uppfattas som ett klagomål! Nej, jag känner på mig att jag snart kommer att kläcka världens ide' om något alldeles speciellt! Eller möblera om något rum.

Här är receptet till kladdkakan:

2 ekoägg
3 dl ekosocker
1 dl ekovetemjöl
3 msk ekokakao
en liten nypa ekovanilj (eller 1 tsk vaniljsocker)
½ tsk salt
1 dl smält smör (glöm margarinet!)

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser och rör ner det torra i äggsmeten. Tillsätt det något avsvalnade smöret och rör ihop till en slät smet. Häll smeten i en smörjd och mjölad form med löstagbar botten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 25 min. Låt svalna och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar