måndag 15 juni 2009

Vatten

Vi har läst av årsförbrukningen på vattenmätaren och det senaste årets förbrukning är 24 kubikmeter mindre än året innan. Jeee! En grej som jag medvetet har ändrat på det senaste året är att jag duschar så snabbt jag kan. Tidigare kunde jag stå i duschen länge och väl och låta vattnet strila. Jag tänkte nog på att det gick mycket vatten, men jag unnade mig själv det. Jag tänkte ofta att det här är en lyx jag unnar mig, ungefär den enda... Numera, när jag har börjat se över de fotspår jag lämnar efter mig, så har jag insett att obegränsad användning av vatten definitivt inte är den enda lyx jag har unnat mig, och numera känns det inte ens särskilt lyxigt att stå och låta litervis med rent vatten rinna rakt ner i golvbrunnen. Får väl också erkänna att det här är något som min man fattat redan för länge sedan och nog påpekat tidigare också. Men jag behövde visst lite tid på mig...

Nå, det är väl inte mitt duschande som är hela förklaringen, men visst verkar det löna sig att fundera på hur man använder vattnet. Men det är förstås bara vår synliga vattenförbrukning. Råkade en dag läsa att till tillverkningen av ett par jeans krävs det kanske 10 000 liter vatten. En t-skjorta kräver kanske 7000 liter vatten. Ännu en orsak att verkligen fundera på vad man behöver, bara köpa sånt man verkligen vill ha och kommer att använda och som är av god kvalitet, så att det håller länge.
http://www.wwf.se/source.php/1119894/bomull%20avtryck%20s9.pdf

http://www.wwf.se/press/1188169-varje-svensk-konsumerar-74-badkar-vatten-varje-dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar