tisdag 16 juni 2009

Utan TV en regnig sommarvecka

Vår TV är på reparation sen snart en vecka tillbaka, och blir kanske inte färdig förrän om en vecka till. Ibland hör och läser man om familjer som har valt att leva utan TV och oftast har det de SÅ fantastiskt tillsammans. Föräldrarna för djupa samtal med varandra på kvällarna, efter att barnen somnat sött i sina sängar, utan att kräva att få se på alla möjliga ouppbyggliga program. Före det har hela familjen samlats runt bordet och spelat spel tillsammans och pratat om dagens händelser. Under dagen har de alla varit ute i skog och mark, eftersom det är ett gemensamt fritidsintresse. Gemenskapen är TOTAL! Och precis sådär har vi också levt vårt liv denna underbara, TV-fria vecka!

Ha, ha, haa! Nää, snarare har jag knappast märkt någon skillnad alls. Jag trodde faktiskt att det skulle märkas på något sätt att vi inte har TV, hade lite sett fram emot vad det skulle kunna få för spännande konsekvenser, men inte något revolutionerande här, inte. Mannen har läst tidningar i stället och somnat ännu tidigare än vanligt. Internet finns ju också - undertecknad trivs där. De mindre ungarna fick ju ganska snart reda på att det går bra att se på DVD-filmer på laptopen också, så den har snurrat het här mellan varven! (Det har ju bara regnat!) men jo, när jag tänker efter, så har vi kanske gått och lagt oss lite tidigare, sovit mer, kanske? Inte för att TV:n brukar stå på här annars heller från morgon till kväll. Jag avskyr att ha TV:n som bakgrundsbrus hela dagen och jag avskyr TV-reklam. Kanske vi tittar ganska lite på TV annars också, eftersom avvänjningen gick så lätt? Om jag tittar på ett program på en reklamkanal brukar jag alltid ha med mig en tidning eller bok att läsa i reklampauserna. Men att avstå från TV:n helt och hållet? Njaee... kanske ändå inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar