fredag 3 juni 2011

Gäddbiffar


Idag blev det också närmat. Sonen fångade en gädda igår. Först hade jag tänkt tillaga den i ugn, men ingen brukar riktigt gilla det. Istället kom jag på att jag kunde laga biffar av fileerna. Mitt sätt att filea passar inte i den högre kokkonsten, men någotslags filebitar lyckades jag ändå åstadkomma till sist. Det är ju inte så stor skillnad hur de ser ut, om man ändå kör dem i mixern. Ett skuret finger fick jag också.

Jag körde alltså gäddfileerna i mixern. Sen rörde jag ihop geggan med ett ägg, lite smörstekt lök, salt och peppar. Det blev lite löst, men när jag körde det en liten stund till i mixern blev det till en lagom kletig massa som det gick lätt att forma biffar av att steka i smör några minuter på var sida.

"Gräddfilssåsen" är gjord av 1 dl turkisk jogurt, ½ dl äkta majonnäs, ½ dl hackad dill och lite salt.

Räkorna är vild fångst från Norra Ishavet, vilket inte är något man ska fundera noga på om man ska köpa eller inte, enligt WWF:s fisktabell. Jag har inte köpt räkor på ett par år, tror jag, men i våras gjorde jag det. Idag gjorde vi slag i saken och åt dem också...

Minsteman hade redan av principskäl bestämt sig för att vägra äta gädda, men jag fick honom att smaka på en liten bit och då tyckte också han att det var riktigt gott.

Resten av gäddan kokade jag upp. Det skulle säkert också ha dugit som människomat, men det blev två skrovmål till katten istället...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar