lördag 25 juni 2011

Svamppaj utan vetemjöl

Idag lyckades jag över förväntan med en svamppaj utan vetemjöl.

Pajdegen gjorde jag av 3/4 dl bovetemjöl, 3/4 dl kokosmjöl, ca 100 gr smör, lite salt och två msk vatten.

Själva innehållet i pajen tillkom enligt man-tager-vad-man-haver-metoden. Jag blandade några matskedar ekologisk turkisk jogurt, det sista vi hade kvar av en bit fetaost, det sista vi hade kvar av chevreost och två ekologiska ägg och rörde om. Sen hackade jag ett gäng egenodlade rucolablad och ett par basilikablad och lite ekologisk shitakesvamp och rörde i det. Hela röran la jag i pajformen. Röran kändes lite torr, så jag hällde över lite grädde också och pepprade lite och sen rev jag ost över pajen. Jag gräddade den en stund i ca 200 grader tills den hade fått lagom färg. Den avnjöts på terrassen, precis som frukosten och lunchen och eftermiddagsteet denna dag. Idag hade jag bara en försöksperson, men han och jag åt upp nästan hela pajen på en gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar