måndag 29 augusti 2011

Säsongsmat för dummies


Det där med att äta enligt säsong har tidigare varit ett mysterium för mig - hur vet man vad som är i säsong när butikerna är fulla med samma mat året runt (och man inte lyssnat på sin mamma)? Jag kan inte säga att jag är någon expert nuförtiden, men några små hållhakar för dummies har jag ändå lärt mig och jag jobbar på att lära mig mera.

Det första man kan göra är att tex gå in och läsa Marthas matkorg. (Detta är inget dummiestips utan högre vetenskap!) Där tipsar de om säsongmat för de fyra årstiderna. Bara att läsa och memorera och komma ihåg det när man är och handlar också.

Sen har jag kommit på ett annat knep (det här är mitt dummies-tips då). Om man har en välsorterad mataffär där man brukar gå och handla och man vet att affären är välsorterad när det gäller ekomat också så kan man handla enligt principen ekologiskt, nära och prismässigt överkomligt (i jämförelse med andra ekoprodukter, inte i första hand konventionellt odlad mat då). När det inte finns inhemska ekoprodukter att tillgå (eller när de är svindyra och pyttesmå) där så är de helt enkelt inte i säsong. Tidigare gick jag över till konventionellt odlade eller ekoprodukter från Sydeuropa då de inhemska "plötsligt" tog slut, men nu har jag äntligen fattat varför de inte finns i affärerna just då.

Sen har jag också läst en jättebra odlingsbok som heter Den lättskötta köksträdgården av Clare Matthews. Ingenting för erfarna trädgårdsodlare eller folk som är uppvuxna på landet men riktigt, riktigt bra för nybörjare och såna som ännu lider av sviterna av att ha vuxit upp i ett höghus. Den börjar verkligen från A och det är ju skönt om man inte vet så mycket. Sen är det bara att göra som det står i boken och så har man mat för hela sommar- och höstsäsongen och lite in på vintern också. Eller så inte... Jag lånade boken på biblioteket, men jag tror faktiskt jag ska investera i en egen till våren.

Okej, nu när jag har avslöjat hur nyhjälplös jag varit så kan jag ju också berätta att när jag börjat fatta det här med säsong så har jag också börjat inse vilken rikedom det är. Det är ju allra godast, miljövänligast och hälsosammast att hålla sig till säsongens råvaror. Då får man variation under året (fast man först kanske tänker att det är tvärt om), man får dessutom längta lite det som inte är i säsong och då smakar det SÅ gott sen när man äntligen får det igen.

I Vasa har jag hittat en affär där det här funkar ganska bra, det där säsongstipset för dummies, nämligen Prisma. De tar in väldigt mycket ekologiska grönsaker. Och visst köper vi frukt och annat som inte är närproducerad, men då brukar jag ändå försöka vänta på det som är i säsong i Sydeuropa/Nordafrika och inte kommer från Nya Zeeland eller Argentina eller någon annastans på andra sidan jordklotet. Nu under vår egen frukt- och bärsäsong är det ändå onödigt att köpa så mycket frukt från andra länder.

Nu ska jag gå ut och plocka ett kallt, saftigt äpple från trädet!


1 kommentar:

  1. Kan också tipsa om http://säsongsmat.nu (egen sajt, så lite reklamvarning på det, men ändå...)
    /Leo

    SvaraRadera