lördag 20 augusti 2011

Svamp!


I år har jag bestämt mig för att lära mig något om svamp. Utgångsläget är att jag känner till två svampar, kantarell och röd flugsvamp. Kantareller har jag ibland lyckats hitta och röda flugsvampar brukar jag klara av att inte plocka. Och förresten, Karljohan lärde jag mig att rita när jag gick på lågstadiet. Någon prototyp av den bilden har jag dock aldrig sett i skogen. Ungefär så långt har mina svampkunskaper nått.

Igår fick jag min första privatlektion i svampplockning av en vän. Tack för det, M! Vår skörd blev inte så riklig, för vi konstaterade att det var för torrt och så hade vi kanske inte riktigt lokalkännedom heller. Men jag tror i alla fall att jag lärde mig något. Min första svamp får bli Karljohan. Karljohan kan se ut på många sätt beroende på om den är stor eller liten. Men den ska ha en brun hatt, vara gul och småsporig undertill och ha en tjock fot med vita nätstrumpor på. Strumpeband har den också, om den är lite större, annars sitter det fast i hatten ännu. Och man ska inte förväxla den med illvilliga kopior med svarta nätstrumpor på. Och så ska man gå ut i skogen i rätt tid, efter regn, för annars är risken stor att någon annan hinner före (våra vänner maskarna). Blev det ungefär rätt så?

Jag ska skaffa en svampbok och börja gå ut i skogen och titta vad jag hittar. För jag har inte ens noterat svamparna som något potentiellt ätbart hittills. Idag när jag var ute och sprang i skogen (jo, till skeptikerna, som inte tror att jag har fortsatt springa efter mitt första inlägg så kan jag säga att det har jag visst det!) så såg jag i förbifarten att där faktiskt växte svampar!

Min "privatlärare" berättade att hon hade gått in för att lära sig en svamp i året. Jag tror jag ska satsa på två i året, eftersom jag börjar betydligt senare i livet än hon. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar