onsdag 31 augusti 2011


Idag har jag varit ute i svampskogen med min "privatlärare" för andra gången. Hur kul som helst att lära sig mera när man verkligen vill!

Mellan första och andra "lektionen" har jag skaffat en liten svampbok att ha med. Jag råkade hitta en med bra bilder, bra beskrivningar och bra scheman på loppis. Den var på finska, men det fanns en förteckning över alla namn på svenska också, så den fick duga för tillfället. Kanske jag behöver en mera avancerad senare, men nu just nu funkar den bra.

Jag har också varit ute på självstudier i skogen ett par gånger. En gång hade jag med dottern också, men hon konstaterade snabbt att jag måste ta flera svamplektioner, för jag plockade ju knappt en enda svamp av dem hon hittade åt mig. Hon hittade till och med svampar som hon var helt säker på att mommo hade plockat (men jag inte vågade plocka). Kanske hon blir än bättre svampplockare än jag så småning om... (men då är det bättre att hon går ut i skogen med mommo och inte med mig, förstås).

Min "lärare" skänkte hela skörden till mig, så det blev svampstuvning till kvällsmat och en svampsallad ska jag försöka få till också.

Fattar inte att jag inte har lärt mig något om svamp tidigare! :)

2 kommentarer:

  1. Får man bara början blir det hur kul som helst!!
    Saltad svamp, torkad svamp, fryst svamp och svampsoppa och sås till söndagsmaten och paj och omelett med stuvning och smörstekta på knäckemacka och till slut blir det så kul att man färgar garn också :DD
    Den där knallröda vi såg kan vara den "berömda" Blodspindlingen som ger kraftigt röd färg på alunbetat garn. Bara så du vet ;)

    Hoppas det smakade!!
    M

    SvaraRadera
  2. Most ladies see extraordinary outcomes in simply the principal month of utilization. What To Do? In spite of the fact that there are distinctive strategies for making the look of long delightful eyelashes, there is just a single way that is normal in that the long wonderful eyelashes are the ones you were brought into the world with. Eyelash enhancers are not just the most financially savvy implies, it is right now the best way to develop your own lashes to be longer, thicker, and darker.

    idol lash

    SvaraRadera