torsdag 9 juli 2009

Makaronilåda och Wasalandia

Idag har vi inte förbättrat världen, precis.

Barnen fick sin obligatoriska dos av Wasalandia, som de har väntat på ända sen i våras någon gång. Men vi brukar begränsa det till en gång per sommar. Nu har de tydligen slocknat som små ljus i sina sängar, för här är alldeles tyst. Någon nytta var det med det i alla fall. Wasalandia hade förresten en skylt på en vägg, råkade jag se, där det stod att det är ett miljövänligt företag som ger sina anställda miljöutbildning eller något i den stilen. Alla vill påpeka det nuförtiden...

Idag lagade jag makaronilåda (mina kokkonster når nya kulinariska höjder hela tiden) och fick för mig att räkna ut hur mycket ingredienserna kostade, med tanke på de senaste dagarnas inlägg och kommentarer. Det blev väl en 5-7 portioner, lite hur man räknar (alla är ju inte storätare i vår familj) och jag använde ekologiska makaroner, hälften "viljapossu"-köttfärs och hälften ekologisk sojakross, ekologiska ägg, mjölk (tyvärr inte ekologisk, utan laktosfri, så att alla ska kunna äta, men priset är ungefär detsamma) och ost (inte heller den ekologisk) och alla kryddor var också ekologiska. På ett ungefär fick jag det till 5 €, alltså 1 € eller mindre per portion. Inte dyrt, men en "vanlig" makaronilåda kanske hade blivit hälften av det där priset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar