söndag 20 september 2009

Hösten är inredning hos oss

De två yngre har nyligen fått varsitt rum (och vi är nu utan arbets/gästrum istället). För en notorisk flyttare som jag (som fortrarande försöker förlika mig med mitt "öde" som för tillfället oflyttbar egnahemshusägare) var det hur kul som helst att tömma skåp och lådor, bära runt möbler och rensa ut och planera nya lösningar för möbler och inredning. Är det någon som behöver hjälp med sånt, så är det bara att ta kontakt, eftersom det är så sällan numera jag får göra det med egna grejer!

Storebror fick bäddsoffan och bordsbenen från arbetsbordet från arbetsrummet, mellansyster fick bokhyllan (till låns, inklusive de böcker som jag ännu inte vill göra mig av med) och mellansyster och lillebror fick dela på de möbler de haft i sitt gemensamma rum. Nu har jag letat begagnat skrivbord på nätet i godkänd stil till mellansyster, som är förskoleflicka och gillar att rita och klippa och alltid har något projekt på gång på köksbordet. Och lillebror behöver en byrå att ha alla möjliga viktiga bilar och dinosaurier i. Hittade riktigt, riktigt fina grejer på huutonet, mer eller mindre oanvända, som vi ska åka och hämta nästa veckoslut. I det ena paketet ingick också en skrivbordsskiva till lillebror, så han får ett eget bord nu lite tidigare än tänkt. Fattar inte hur folk tänker, när de köper nytt i början av sommaren och säljer det som obehövligt på hösten.. men så länge någon gör så, så behöver ju inte vi köpa det som nytt i affären och sparar dessutom 70 % av pengarna... Det enda helt nya vi köpt hittills är en lång bordsskiva till storebrors rum.

Det är höst nu, och mina inredningsinstinkter håller på att ta överhand... men denna höst funderar jag på hur det låter sig göras, utan att bygga på konsumtionsberget genom att köpa en massa nytt... Hela Finland svämmar ju över av saker, som redan är producerade och som inte behövs längre. Utmaningen är bara att hitta dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar