torsdag 22 juli 2010

Bibliotek och Ordfront Magasin

Tittade in till biblioteket idag. Nästan hela familjen var med och vi skulle bara låna liiite, men gick därifrån med några jättehögar med böcker, DVD-skivor och tidningar. Jag har sagt det förut och jag säger det igen - biblioteket är underbart! Tänk att få botanisera bland hyllorna och ta hem allt man blir intresserad av utan att behöva tänka på kostnaderna och sen få föra tillbaka det när man har läst färdigt, utan att behöva tänka på att skaffa fler bokhyllor och mera förvaringsutrymme hemma för att man har så mycket saker. Och så kan många ha glädje av samma bok eller tidning. SÅ fantastiskt!

Ett magasin som jag alltid lånar om jag hittar något oläst är Ordfront Magasin. Det handlar väldigt ofta om miljöfrågor, rättvisefrågor och sociala frågor och de tar politisk ställning och går djupt. Magasinet har lärt mig att tänka kritiskt på många områden och öppnad ögonen för många orättvisor, eller fått mig att förstå sammanhang bättre. Inte det minsta glassigt och inte det minsta lättsmält, men mycket givande när man vill ha något mer att fundera på än om det lönar sig att byta ut sina gamla glödlampor till energilampor!

Tyvärr verkar det som jag är en av de få som lånar hem magasinet, för nästan alla nummer står nästan alltid kvar. Hoppas de inte säger upp prenumerationen bara!

1 kommentar:

  1. Jag instämmer, och traverserar Cicero som sa "Har du en trädgård och ett bibliotek saknar du ingenting.". Så sant, fast jag misstänker att han inte åsyftade biblioteket i Alexandria utan en boksamling i det privata hemmet, alltså inte ett bibliotek i modern bemärkelse. Det enda negativa med att nyttja bibliotek är att man då lämnar tillbaka källorna. Jag har otroligt dåligt minne och ibland vet jag att jag läst nåt i en viss tidning eller bok och skulle behöva slå upp det, och då är den möjligheten sumpad. Men visst, det är suveränt att kunna ta del av litteratur utan att själv behöva lagra den.

    Jag läser också Ordfront Magasin, lånar sällan men läser aktuella nummer där på biblioteket. Senaste numret hade en skön attityd, där ledaren konstaterade att meningen med numret var att förstöra sommaren för läsaren med diverse reportage om solkrämer exempelvis. Skrämmande läsning och ånyo står man som fallen mellan två hötappar. Å ena sidan uppmuntras vi att äta syntetisk d-vitamin i form av droppar från apoteket vintertid och sommartid ska vi för allt i världen undvika den naturliga källan till d-vitamin för den är skadlig, liksom skyddet vi använder mot den. Det är knepigt.

    SvaraRadera