tisdag 27 juli 2010

Miljövänlig och ekologisk inredning som jag ser det

Det finns säkert någon officiell definition på vad som är ekologisk inredning eller miljövänlig inredning. Men jag tänkte bara skriva om hur jag själv tänker om miljövänlig inredning.

Köp bara det nödvändigaste: Som med så mycket annat som västerländska människor håller på med så är ju inredning också något som kan belasta miljön på många olika sätt. Åtminstone om man med inredning menar att man ständigt gör förändringar/förbättringar/renoveringar/nyanskaffningar osv. och inte bara en gång för alla skaffar möbler och gardiner och sen har dem tills man bärs ut med fötterna före 50 år senare. På det viset har man ju traditionellt förhållit sig till boende, men det är många som inte har det förhållandet till sina möbler längre. Ur miljösynvinkel är det ett bra förhållningssätt och kan säkert definieras som ekologisk, miljövänlig och hållbar inredning.

Men hur gör man då, om man absolut tycker att omväxling förnöjer och man inte kan låta bli att hela tiden fundera på nya grejer i hemmet och tycker att det är världens roligaste att läsa inredningstidningar? Ni som inte har det problemet kan genast sluta läsa och se fram emot att sitta bekvämt i samma soffa de närmaste femtio åren. Vi däremot som lider av ovannämnda syndrom kan fundera vidare, för vi kommer antagligen inte att sluta inreda i alla fall.

Second hand: Världen svämmar över av saker. Varför köpa nytt och bidra till översvämningen när det finns så mycket som redan är producerat, och inte har något annat fel än att någon "tröttnat på det"? Jag tycker att det är ett ekologiskt/miljövänligt sätt att inreda, vare sig föremålet har 50 år eller 5 månader på nacken, för då får det ett förlängt liv. Att hitta något fint second hand tycker jag dessutom ger en långt bättre tillfredsställelse än nyköp någonsin kan ge.

Miljövänlig och rättvis produktion (nya saker): Tänk på av vad, hur, var och av vem varan tillverkats. Är materialet miljövänligt, är det kanske återanvänt, är tillverkningsprocessen miljövänlig, är produktionsplatsen nära eller långt borta och har tillverkaren (den som verkligen gjort saken) fått rättvist betalt?

Kvalitet och tidlöshet (nya saker): hur bra kvalitet har den, hur länge kommer den att hålla, tycker jag verkligen om den och hur länge kommer jag att tycka om den och vilja ha den kvar? Behöver jag verkligen detta?

Andrahandsvärde: Kan jag sälja/ge bort det jag inte längre använder/behöver/vill ha till någon annan som uppskattar och använder saken? Har den ett andrahandsvärde? Eller kan jag måla om den, fixa upp den, ändra på den så att den får ett nytt utseende eller passar bättre ihop med resten av inredningen?

Små förändringar: de stora, dyra, anskaffningarna som kanske belastar miljön mest kan vara rätt neutrala, men med små förändringar kan man ändå variera dem. En enfärgad soffa i en neutral färg kan se olika ut beroende på vad annat man sätter i den, tex kuddar, plädar osv (också med dem gäller ovanstående tänk). Den kan man ha mycket längre än en i en snygg trendfärg som fort blir otrendig.

Egen stil: Det är ju ändå ett hem, så huvudsaken att de som bor där trivs och gillar det de har omkring sig. En förutsättning för allt ovanstående är ju att man verkligen tycker om det man har runt omkring sig. Det kan vara hur miljövänligt som helst, men det är inte en tillräckligt bra orsak att skaffa något, om man inte tycker om det. Samma sak med trendgrejor. Trender blir fort otrendiga och trendprylarna uppfyller sällan några ekologiska krav och efter det är det ingen som vill ha dem längre...

Sova på saken: Att fundera över natten eller till nästa månad eller nästa år innan man köper något gör att man undviker många onödiga införskaffningar som bara tar upp utrymme och anstränger plånboken och miljön.

Och så till sist min mans rättesnöre: En in en ut! Om man är tvungen att fundera på vad man ska göra sig av med i stället så kanske man inte samlar på sig så mycket som man inte är säker på att man vill ha... :)

2 kommentarer:

  1. En punkt jag gärna lägger till din i övrigt fina lista är att själv göra om, att återanvända till nya funktioner, att "redo". Exempelvis att sy om gardiner till nya kuddar eller att sy leksaker av gamla tyger.

    Till pyret i magen syr jag grejer (för tillfället två mjukisdjur, blöjpåsen att ha i skötväskan blev just klar) av tyger som ligger i skåpet i väntan på bättre öde. Det beror säkert på hur stark ens pysselgen är också, hos mej är den superstark, men det är hur roligt som helst att leka konstnär med återanvända tyger, färger, mönster och garn och se vad som växer fram. Det följer sällan trender (om det nu finns sådana i barnleksaker) men garanterat miljövänligt, hållbart och med personlig prägel!

    SvaraRadera
  2. Lite tangerade jag redo under andrahandsvärde, att måla om eller fixa om på något sätt. Jag är inte så pysslig och duktig på handarbete, så därför kom det lite i skymundan. Men bra point! Och kanske man kan öva upp den egenskapen också!

    SvaraRadera