torsdag 22 juli 2010

Hårfärgning

Min frissa har börjat köpa en hårfärg som heter Schwarzkopf Essentials http://www.schwarzkopf-professional.com/products/care/essensity/ingredients/ som hon har hittat när hon tröttnade på att färga mitt hår med den där sjögräsluktande hårfärgen som jag har kommit släpande med. Jag har lusläst hennes broschyrer och även om detta kanske inte riktigt är 100 % ekologiskt så tycker jag att det är så pass ekologiskt att jag är nöjd. Den innehåller ingen ammoniak, inga parabener och andra liknande ämnen. Man kan inte hålla på och färga håret riktigt hur som helst med denna färg (konstigt vore det väl i så fall), från mörkt till blont till exempel, men med lite tålamod kan man gå från mörkare till ljusare. Jag trodde inte att jag skulle bli blond längre, eftersom jag vägrar använda konventinella hårfärger längre, men nu, med tre ljusare färgningar (under våren och sommaren, inte alla direkt efter varandra) så är jag väl kanske inte precis blond, men rätt ljushårig.

Här är det ju många som opponerar sig och undrar varför man måste färga håret över huvud taget om man vill göra ekologiska val i livet. Ja, att inte göra något alls åt sitt hår är väl det mest miljövänliga och hälsosamma, men de som gör det valet har ofta en naturligt vacker hårfärg och är inte begåvade med den berömda råttfärgen som jag.

2 kommentarer:

  1. Har du sett att Annie Leonard som också gjorde "The Story of Stuff" har postat en ny video, "The Story of Cosmetics"? Ämnet i denna video är vad dina hudvårdsprodukter egentligen innehåller... Länk här: http://storyofstuff.org/cosmetics/

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, jag ska sätta det i min länklista!

    SvaraRadera