måndag 19 juli 2010

Bostadsmässan i Kuopio


Hemkommen från en av sommarens höjdpunkter för mig, nämligen bostadsmässan. I år hålls den i Kuopio. Mässhusen är byggda på ett fantastiskt vackert område som kallas Saaristokaupunki (Skärgårdsstaden) ca 6 km från centrum. Vägen dit är också jättefin, broar mellan små öar. Kunde se mig själv cyklande till jobbet där...

I år är över hälften av husen lågenergihus och där finns också två passivhus. Synd bara att det är så få som tänker på helheten och bygger så stooora hus. Vad hjälper det om husen behöver lite energi per kvadratmeter eller kubikmeter om man har massor med kvadratmeter per person.

En av representanterna för det ena passivhuset sa att inom fem år kommer kravet att vara att alla offentliga byggnader byggs enligt passivhusprincipen (så energisnåla som möjligt) och inom tio år ska också alla nya privathus byggas på det viset.

I en av utställningshallarna hittade jag en utställning som hette Minimikoti (www.minimikoti.fi) där arkitektstuderande har planerat alternativa bostäder enligt principen vad det minsta utrymme man faktiskt behöver består av. Intressant tanke! Jag hittade ingen ide' som direkt skulle gå att kopiera, för de verkade alla ha tänkt på boende utgående från en singel eller ett par, knappast en fempersoners familj, och vissa av ide'erna kanske inte var så realistiska, men jag tycker att det är bra att framtidens arkitekter ens funderar i de här banorna.

2 kommentarer:

  1. Hej! Fick tips om din blogg av en gemensam bekant - och tror jag kommer att hitta mycket läsvärt här. Hoppas du hittar tid att blogga, för jag kommer definitivt att återvända! Känner för övrigt igen mej i obalansen mellan blogg och facebook... :) (för mej råder i och för sej obalans mellan facebook och det mesta annat)

    SvaraRadera
  2. Välkommen att läsa, kul att du hittar något som intresserar!

    SvaraRadera