lördag 21 augusti 2010

Historisk äppelkaka

Idag har jag bakat en historisk äppelkaka! Nåja, ingen stor historia, men med de allra första äpplena som vi fått från vårt äppelträd (förutom ett(1) äpple som var vår hela skörd ifjol och som barnen och jag delade i fyra delar och åt högtidligt).

Kakan är superenkel att laga och den brukar jag röra ihop ibland på allmänhetens begäran när vi har äpplen hemma, men inget "gott".

Det här receptet är för 4, men jag brukar dubbla det, för annars blir det slagsmål:

SUPERENKEL ÄPPELKAKA

3 äpplen
2 ekologiska ägg
1,5 dl ekologiskt strösocker
1,5 dl ekologiskt vetemjöl
75 gr ekologiskt smör (kallt eller fryst)
pärlsocker (har inte hittat någon ekologisk version)
ekologisk kanel

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och skiva äpplena. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör försiktigt ner mjölet med sked. Häll smeten i en smord form och stoppa i äppelklyftorna. Hyvla smöret med osthyvel och lägg på. Strö på pärlsocker och kanel.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 min.

Ät kakan som den är eller med vaniljsås eller glass!

Receptet kommer från "Maten är klar!" av Kristina Eriksson och Anna Clare'n.

Tyvärr hann jag inte ta någon bild... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar