tisdag 24 augusti 2010

Money, money, money must be funny...

För en tid sen blev jag kontaktad av banken, för där tyckte de att det skulle vara dags att börja pensionsspara. Hmm... De sa att det är viktigt att tänka på pensionen, så att man kan resa och konsumera och inte behöver dra ner på sin levnadsstandard när man gått i pension, eller hur argumenten nu gick.

Var och en får ju göra som den vill, men jag tyckte inte att just det kändes som ett tillräckligt bra argument för mig. Men jag lät mig i alla fall övertalas att komma till banken och diskutera saken. Eftersom jag var helt oinsatt i pensionssparande och fondsparande och hela köret så frågade jag en massa "dumma" frågor. Jag är fortfarande rätt "dummy" på det här området, men vad jag i alla fall upptäckte under banksessionen var att det inte är många som tänker som jag, tydligen. Jag frågade nämligen om det inte finns några fonder som satsar i bolag med miljötänk och rättvis handel och sånt. Hon som jag pratade med fick ta och ringa till huvudkontoret och begära hjälp, för det var så länge sen någon hade ställt den frågan tidigare, så hon kunde inte svara på den. Slutligen lyckades de hitta en eller två fonder som kunde räknas som etiskt och miljömässigt hållbara. Resten av fonderna var såna att man inte kunde garantera att pengarna inte genererades av till exempel vapenhandel, krigsmateriel, barnarbete, porr, miljöförstörelse, tobak och spel. För att inte tala om att de som faktiskt gör jobben skulle få ordentligt betalt för det.

Så jag har inte börjat pensionsspara, men nu gör jag ett litet försök med fonder för några tior per månad i en etik & miljöfond. Idag läste jag i Råd&Rön att just den fonden hade fått bäst helhetsbetyg i deras undersökning av fonder som påstår sig ta hänsyn till miljö, etik och mänskliga rättigheter. Där fanns också två andra fonder som fick bra betyg. (Swebank Robur/Ethica Miljö, Folksam/Etisk Aktiefond och Carlson Sverigefond. Tyvärr inte en enda Finlandsbaserad fond)

Sen finns det ju kritiker som säger att det är mest kosmetik det där med etiska fonder. Vet inte... I den här branschen få rman läsa väldigt mycket finstilt för att över huvud taget komma någon vart. Och jag har mycket finstilt kvar att läsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar