söndag 29 augusti 2010

Mer om ekokläder

Jag har tidigare skrivit om mitt botaniserande bland Vasas klädaffärer för att hitta ekokläder och lite har det väl gått framåt, men inte mycket.

Läs här om du vill se min tidigare lista.

Här fyller jag på med mera:

För dem som har tjock plånbok och klassisk stil säljer Daami i Galleria Wasa kläder av märket Anne Linnonmaa Ecological Fashion

Indiska som finns i Saluhallen säljer också en del kläder i ekobomull. De är utmärkta med en extra lapp som det står Eco på. Som vanligt får man leta själv, för de finns här och var bland de andra kläderna. (Oj, det har jag visst skrivit tidigare redan)

På Handelsesplanaden finns en lite kul butik som heter Yesterday Once More som säljer vintagekläder och också har sytjänst.

Någon annan som förresten också fixar till kläder, syr i dragkedjor eller vad man nu kan behöva hjälp med är Jupiter. De säljer också kläder second hand, men jag måste säga att det inte är mitt favoritställe när det gäller klädköp. Men när det gäller att reparera kläder så anlitar jag dem gärna.

Lindex har endel underkläder i ekobomull. Det ska också finnas dam- och barnkläder, men det brukar aldrig finnas när jag frågar efter dem i alla fall... Men bh:n, trosor, strumpor, leggings, pyjamasar och sånt kan man hitta.

Och om man har tid och tålamod så går det nog att fynda på loppiset Adam & Eva också, som väller över av en hel del skräp men också många pärlor om man bara orkar gå och leta.

Och som med allting, så gäller ju att det som håller länge är mera eko än det som bara håller ett kort tag och sen kastas bort. Jag skrev tidiger att CM har ett eget märke som heter DooGood. Barnkläderna tycker jag har varit helt ok, men de kläder jag köpt till mig själv har jag inte varit riktigt nöjd med, för de har fort blivit missfärgade eller bleka i tvätten. Tyvärr har jag inte kunnat använda de mönstrade kläderna länge alls, för de har så fort börjat se riktigt slitna ut. Bara de enfärgade har varit ok. Så vad är det för mening med att vara noga med råvarorna och tillverkningen och hela köret och sen när plagget väl ska användas så har det inte en livslängd som är längre än en till två tvättar och så är allt över. Jag tycker att ett klädesplagg ska klara ordentlig användning, tvättar och dessutom ha ett second hand liv! Hoppas de gör något åt saken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar