måndag 16 augusti 2010

Tvätta, tvätta...




Familjens yngsta, men mesta tvättproducent (4-åringen) ligger inte på latsidan. Stackarn har lätt för att få näsblod, för att kasta upp och någon liten trudelutt kan det också hinna komma i kalsingarna ibland innan han hinner iväg till toaletten. För att inte tala om gräsfläckar, jordfläckar, mjölkfläckar och dagens matsedel. Så att tvätta hans kläder (och nalle) mindre än jag gör nu, skulle helt enkelt vara hälsovådligt. Men annars lär det vara så att vi alla tvättar våra kläder för mycket, om man får tro Mathilda Tham, som är forskare i design och hållbarhetsfrågor. Hon menar att enligt en studie som man gjort, så var endast 7 % av innehållet i tvättkorgen hos folk ordentligt smutsigt. Vi tvättar istället för att vi inte orkar hänga upp, för att kläderna tappat formen och framför allt för att vi är så väldigt rädda för att uppfattas som ofräscha. (Källa Råd & Rön 4/2010)

Intressanta iakttagelser, tycker jag. Kanske det är just så? Jag har i alla fall börjat hänga ut och vädras mycket mer än tidigare, men antagligen inte tillräckligt, för tvättberget hos oss har inte minskat.

På tal om tvätt så märkte jag att det s.k. ekoprogrammet på vår tvättmaskinen inte drar mindre el och vatten än de vanliga 40 graders programmen, bara lite mindre än 60 graders programmet. Hrmpf!

Och ännu på tal om tvätt så har jag hittat ett nytt (för mig) tvättmedel som heter Lumme, som är helt biologiskt nedbrytbart. Det har fått "Bra miljöval" märkning och rekommenderas också av Astma- och allergiförbundet. Finns åtminstone på CM. Det är bra, för jag har fått lite "problem" med tvättnötterna, som jag tidigare har rekommenderat till höger och vänster. De tvättar helt bra och i kombination med galltvål får man bra bort även ingrodda fläckar, så på det viset är jag helt nöjd. Problemet är att jag tycker att färggranna kläder rätt fort tappar färgen och blir bleka eller lite grådaskiga om man alltid bara tvättar dem med tvättnötter. Och det är ju inte särskilt miljövänligt, för det leder nog till att kläderna får kortare livslängd, för de börjar fortare se slitna och gamla ut... Så numera brukar jag varva tvättnötter och tvättpulver...


2 kommentarer:

  1. Jag är också en nöjd användare av Lumme-produkterna. Har upptäckt samma problem med tvättnötter: kläderna blir grådaskiga med tiden. Och jag försöker ta väl hand om kläderna så att de håller längre. Rekommenderar också Lummes grönsåpebaserade "rengöringsmedel". I princip som tallsåpa, men doftar godare. De använder jag till ALLT nuförtiden. Mattvätt, golvtvätt, rengöring av badrum osv.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om såpan. Köpte en flaska idag för att pröva på. Jag har använt tallsåpa och ättika på senare tid, men jag ska se vad jag tycker om detta.

    SvaraRadera