lördag 23 oktober 2010

Ekomat i skolan

Har varit med de mindre barnen på höstlov hos mina föräldrar. De har HBL och fredagens tidning råkade innehålla ett reportage från Mikaelsskolan i Ekenäs. Där berättades det att skolan har ca 130 elever och att de har två personer som jobbar i köket och lagar ekologisk mat till alla varje dag. Skolan köper in råvaror mest av lokala producenter och av dem lagar de mat från grunden, inga halvfabrikat alls. Dessutom har de en egen odling och egen kompost där eleverna är med och hjälper till allt från att så och skörda till att kompostera. Köksan berättade att barnen inte kastar bort nästan någon mat alls, för de tycker om maten. En portion kostar ca 1 €, vilket är ca 20-30 cent mer än vad det brukar kosta i ett konventionellt skolkök. Vilken dröm det skulle vara! Barnen får god och bra mat och lär sig dessutom allt möjligt om odling och naturen och säkert matlagning också på köpet!

Det är ju precis så det borde vara och så det var tidigare i skolorna. Nu har det barkat åt skogen totalt när barnen tvingas äta (äter de alls?) importerad färdigt skalad gummipotatis och vad innehåller egentligen alla halvfabrikat som tas in? Inte mycket näring i alla fall. Om det är något man borde anse sig ha råd att satsa på så är det ju barnens mat. För det är inte bara det att barnen blir mätta och orkar lära sig saker, jag tror att bra mat kan förebygga bl.a s.k. välfärdssjukdomar och andra problem.

Men nu är det inte så. ALL mat som serveras är inte dålig, men där serveras nog en hel del som jag aldrig skulle ge till barnen här hemma. Om det finns någon princip jag håller fast vid benhårt (tonåringen brukar kanske få "permission" en gång i månaden...) så är det att hela familjen ska äta middag tillsammans varje dag. Jag har tänkt det mera som en social grej, att det är viktigt att träffas varje dag och sitta tillsammans och äta. Men nog är det mycket frågan om att jag vill försäkra mig om att barnen får bra mat en gång om dagen. Okej, frågar du dem så är det kanske inte alltid så gott "Vad är det för konstigt du har hittat på nu igen" "Varför har du börjat köpa sånthär?", men jag framhärdar ändå... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar