lördag 23 oktober 2010

Matkonvertering 2.0

Vi övergick ju som bekant till ekologisk mat i så lång utsträckning som möjligt för ett par år sedan, eller när det nu var. Nu tror jag bestämt att matkonvertering 2.0 håller på att ske. Ekologiskt tror jag inte att vi någonsin kommer att sluta med, om det bara finns att tillgå. Så mycket bättre som det smakar och känns i kroppen och jorden. Man märker skillnaden bättre när man är van med eko och sen äter annat. Tvärt om märks det inte lika lätt. Men nu har vi börjat reducera vårt sockerintag också. Ett viktigt skäl är hälsan, när jag har börjat läsa på vad socker, alltså för stora mängder kolhydrater kan få till stånd för otyg i matsmältningen och på lång sikt i hela kroppen. Och inte hjälper det matsmältningen särskilt att sockret är ekologiskt...

Jag vet inte ännu hur konsekventa vi kommer att vara och hur långt vi kommer att driva dieten. Jag är i princip lite emot dieter, har själv aldrig någonsin tidigare hållit någon diet eller bantat eller något liknande, för jag tror mest på sunt förnuft. Men nu måste jag inse, att även om vi väljer ekologiskt, så är/har vi varit offer för livsmedlesindustrin, precis som de flesta andra och ätit väldigt mycket socker i olika former. Men "livsmedel" gjorda av "industrin" är egentligen inget som någon borde sätta i sig, bara "mat", alltså riktiga, tillagade råvaror. Det gäller att lära sig att laga mat som man gjorde innan färdigmaten och burkmaten fick grepp om folket. Okej, det tar mera tid, men vad gör man EGENTLIGEN med den s.k. sparade tiden? Tillbringar den framför TV eller datorn, kanske? Riktig mat ger en tillfredsställelse som inte mycket annat kan ge, tycker jag. Jag är ingen gourmetkock, men jag prioriterar mat framför mycket annat.

1 kommentar:

  1. Hej - tittar in här igen efter en lång tid och ser att du skrivit mycket intressant! Det där med "riktig" mat har vi funderat mycket på, även om vi inte kör med ekologisk mat (inte konsekvent i alla fall). Visst, det tar tid att laga maten från grunden, men skrämmande är när barn inte vill äta hemlagad mat utan vill ha "riktig" (i deras ögon) mat som fiskpinnar och McDonald's hamppare... Socker är sedan ett annat kapitel... för själv en kamp mot aspartam och andra onödiga sötningsmedel, vilket tyvärr innebär mer socker. Och socker finns ju i allt! Men det är ju fördelen med hemlagad mat att man själv vet exakt hur mycket socker man lägger i.

    SvaraRadera