söndag 3 oktober 2010

Välja en etiskt bra och miljövänlig kamera


Vi har gått i kameraköpstankar en längre tid, men kommer inte riktigt till skott. Kanske man kan klämma det sista ur den gamla kameran ännu, trots att den är så långsam att det kräver barn och djur med en ängels tålamod för att fånga på bild. Och sådana finns det ju inte många av, som bekant. De förekommer inte i vår familj och bekantskapskrets i alla fall, så det blir många bortsvängda ansikten och bortsprungna djur på fotona. Efter senaste skolavslutningen var det nog nära att jag hade kört raka vägen till en kameraaffär och köpt första bästa SNABBA kamera, för jag lyckades inte ens fånga sonen på bild när han tog emot sitt betyg. Han var redan på väg bort när kameran insåg att den skulle agera. Tur att den är digital i alla fall, så det är lätt att radera fotona.

Några gånger har vi varit och tittat på kameror och lite halvhjärtat har jag också följt med på huutonet vad de säljer för bättre begagnade kameror där, men lite svårt att veta vad man ska satsa på.

Nu har jag hittat en internationell undersökning som publicerats i konsumenttidningen Kuluttaja nummer 2/2010 där de har undersökt vilka kameratillverkare som tar mest miljöhänsyn och socialt ansvar. Så nu kommer mitt val att bli snäppet lättare. Enligt undersökningen, som är gjord i samarbete med flera internationella konsumentorganisationer och -myndigheter så har man kommit fram till att Nikon får högst betyg både när det gäller etiska principer, miljöskydd och hur de lever upp till detta i praktiken. Casio kom på andra plats och Samsung på tredje. Bottenplaceringen tog Pentax och de övriga placerade sig där emellan. De hade undersökt hela produktionskedjan och gjort besök i fabrikerna. Alla hade inte ens berättat namn och placeringsort för sina fabriker än mindre släppt in granskningsgruppen någonstans. Nikon fick inte heller absolut toppbetyg, men hade genast börjat arbeta på de missförhållanden som påpekades, men hela produktionskedjan var "genomskinlig" och man höll vad man hade lovat i fråga om miljö och socialt ansvar.

Dessutom påpekade de i artikeln att det ur miljösynvinkel lönar sig att välja en kamera med litiumbatteri och en som är gjord av metall och inte plast, för metallen är lättare att återvinna. Dessutom ska man ju undvika överstora förpackningar och stora färggranna bruksanvisningar.

Okej, så nu ska jag gå och fråga efter en snabb och bra Nikonkamera gjord i metall med litiumbatteri och liten förpackning med en liten bruksansvisning där resten finns att ladda ner på nätet. Hmm... osökt kommer jag att tänka på en bekant som sökte en bra, röd bil med roligt registernummer. Vänner av teknik skulle säkert inte nöja sig med dessa kriterier, men jag vill nu påpeka att när kameran väl uppfyllt dessa kriterier så kräver jag ju naturligtvis också av den att den ska uppfylla mina förväntningar beträffande sina egenskaper som KAMERA också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar