söndag 7 november 2010

Blinier

Idag har jag lagat blinier eller ryska boveteplättar till kvällsmat. Jag hittade ett recept på nätet på en sida för glutenintoleranta (de andra recepten innehöll vetemjöl). Till min överraskning gick de ner helt utan knot i samtliga barn, vilket är ett gott betyg hos oss. Enligt receptet ska de serveras med gräddfil, men smetana är det väl egentligen man ska ha, och löjrom, finhackad lök och eventuellt smör. Denna äkta vara har jag bara ätit en gång och det var till förrätt på en restaurang i Imatra nära ryska gränsen. Det var alldeles gudomligt gott! SÅ gott blev det nu inte idag, men godkänt. Det går också bra att äta med grädde och sylt. Det här receptet räckte till oss fyra som var hemma. Det blev några kvar som lillebror redan meddelat att han ska äta senare ikväll.

Ingredienser

1/3 pkt jäst
2 dl ekomjölk
2 äggulor av ekoägg
100 g ekobovetemjöl
1/2 dl ekogräddfil
1 krm salt
2 äggvitor av ekoägg

Tillservering:
löjrom eller liknande
finhackad ekolök
gräddfil (smetana)
ev smält smör

Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken så att den blir ljummen och häll den över jästen och låt jästen lösa upp sig helt. blanda i äggulorna, mjöl, salt och låt smeten jäsa under duk minst en timme. Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda ner i smeten. Grädda blinierna i stekpanna med smör (jag använde en plättpanna för små plättar). Servera dom varma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar