torsdag 4 november 2010

Matprat

Här om veckan var det en näringsterapeut som påstod att den fabrikslagade maten är lika bra som hemlagad mat och att hon inte skulle känna någon skillnad mellan många färdigportioner och hemlagad mat om hon åt med förbundna ögon. Undrar vem hon blir sponsrad av. Eller om hon brukar laga mat överhuvudtaget.

Jag är i alla fall rätt säker på att jag skulle känna skillnaden tex. mellan en färdig köttsoppa (som för övrigt är nästan den enda färdigrätt jag kan tänka mig att köpa om jag snabbt behöver köpa lunch på jobbet någon gång, det finns åtminstone en sort utan tillsatsämnen och med inhemska ingredienser) och en köttsoppa kokad på kött med ben (eller utan) och ekologiska grönsaker och färska örtkryddor. För att inte tala om en färdig eller hemlagad makaronilåda eller hemlagat potatismos jämfört med pulvermos. Eller köttbullar. Eller fiskpinnar jämfört med panerade fiskfileer (okej, där är formen också olika, men om man tog bara små bitar). Förra veckan lagade jag ångkokta morötter, gula morötter, palsternacka och kålrot från Kodials (istället för potatis) och fick en helt fantastisk smakupplevelse. Såna upplevelser har jag aldrig haft med frysdiskens alternativ.

En sak som jag faktiskt testat är skillnaden mellan en brasiliansk grisfile' och en inhemsk sädesgrisfile'. Jag kände definitivt skillnaden, till den inhemskas fördel. Hörde förresten på radion i morse att importen av utländskt kött har ökat, var det kanske med 20 % eller en femtedel. Det är inte så mycket som säljs direkt som kött i butikshyllorna, men mycket går till livsmedelsindustrin och storkökena sades det. Det finns nog också flera som säljer utländskt kött under märken som verkar väldigt inhemska. Pouttu är ett exempel, de verkar inte ha något inhemskt kött överhuvudtaget. Snellmans kalkon- och kycklingfileer är inte heller det. Det mesta verkar komma från Brasilien. Jag har lite fobi för brasilianskt kött, för jag har nämligen sett i programmet Eart from Above hur massproduktion av kött går till och att de utfordras med soja. Sen har jag också sett i samma program, att den allra största delen av sojan odlas just i Sydamerika och att den till största delen är genmanipulerad. Dessutom används stora mängder antibiotika.

Och vill man köpa korv så får man också vara uppmärksam på varifrån det s.k. köttet härstammar. Fårkött får man också se upp med. Tyvärr är en stor del av fårköttet som säljs från Nya Zeeland, fårkött skulle ju annars vara ett ekologiskt alternativ, men knappast om fåren är uppfödda som massproduktion (vad har de ätit?) och köttet har åkt över halva jordklotet.

Jag brukar försöka köpa så myckt ekokött som bara går, men i affären där jag hittat ekokött (Prisma) så finns det inte så många alternativ att välja på. Mest är det köttfärs. Ekokorv finns det också några varianter på. På CM brukar de ibland sälja fårkött från Vörå, och också i saluhallen och det räknar jag nog som ekologiskt. Kyckling (höna) finns det vad jag förstått än så länge inte som ekologiskt alternativ i Finland. Kariniemi kanske ligger närmast då och nu har de till min glädje börjat sälja hela, omarinerade kycklingar också. När man köper kyckling så lönar det sig förresten att läsa noga på förpackningarna om man inte vill betala extra för vatten (marinader kommer inte över min tröskel). S.k naturell kyckling kan innehålla salt och upp till 20-30 % vatten och ett och annat E, något stabiliserande, eller vad det var. De krymper ihop till den 70-80 %-iga kycklingbit som de ursprungligen varit när man steker dem. Det är inget annat en rent och skärt lurendrejeri, om ni frågar mig.

Jag önskar att vi hade tillgång till älgkött och annat vilt, men tyvärr har vi inte det...

3 kommentarer:

  1. För en vecka sedan köpte vi inhemskt fårkött från köttdisken på Minimani. Där fanns även älgkött - både som färs och diverse olika bitar. Jag tror att tillgången på inhemskt fårkött varierar beroende på årstid. Får slaktas ju oftast på höstarna. Det samma gäller ju förstås älgkött. Funderar på att köpa ett halvt får nästa höst men då skulle vi behöva en större frys också...

    Den där näringsterapeuten du skriver om får nog hoppa upp och ta sig, det är ju STOR skillnad på hemlagad och fabrikstillverkad mat! Jag undrar också om hon någonsin lagat mat...

    Sambon hade nyss pratat med någon som besökt Snellman i Jakobstad. På frågan om varför det finns så mycket marinerat kött i affärerna hade de svarat att de helst bara skulle vilja sälja omarinerat, men butikerna beställer mest marinerat. För att vi konsumenter vill ha det! Urk. Inget marinerat och inget utländskt kött kommer över vår tröskel heller.

    SvaraRadera
  2. Citymarket i centrum säljer åtm älgköttfärs. Norrut finns Björkens korv (tror jag det hette), som inte är eko, eftersom det tydligen inte just odlas eko-säd i Kronoby kommun, men lokalt så det förslår i alla fall. Men det kan hända att man inte får tag i det här i trakten.

    SvaraRadera
  3. Jenni: ja, det är nog mest på hösten man får inhemskt fårkött, man borde väl fylla frysen nu! Fattar inte att folk köper så mycket marinerat!

    F: Björkens sädesgris brukar jag alltid köpa om det inte finns eko. Korven har jag tills vidare tyvärr skippat för den innehåller såna tillsatsämnen som jag inte vill ha (senast jag kollade i alla fall, det är ett tag sen nu). Frågade en gång en representant (heter det så?) när hon var i CM och hon sa att de arbetar på att få bort tillsatsämnena. Hoppas det!

    SvaraRadera