onsdag 24 november 2010

Långsamt

Idag försöker jag leva långsamt. Har tagit ut en semesterdag helt apropå. Min almanacka på jobbet, som alltid brukar vara fullbokad, eller åtminstone aldrig tom en hel dag lyste alldeles tom denna vanliga onsdag, så jag tog det som ett tecken.

Jag önskar att jag kunde leva ett långsamt liv, men det är så SVÅRT! Läste en recension om en bok som handlade om just det här om dagen. Jag la inte bokens titel på minnet, så jag kan tyvärr inte kolla upp om något om boken. Och det här inlägget handlar inte om själva boken utan mera om tankarna den väckte. Hon som skrev om boken räknade upp att alla möjliga olika människor i olika livssituationer, som hade skrivit om sitt liv i boken. Jag läste noga; där fanns unga singlar, friska pensionärer, par med bortflyttade barn, unga familjer med riktigt små barn och alla möjliga varianter, men där fanns faktiskt inte (uppräknat i alla fall) någon flerbarnsfamilj med barn/ungdomar i skolåldern.

Var det bara en liten miss, eller är det så att just den perioden av livet är det riktigt, riktigt svårt att känna att man kan leva långsamt? Särskilt i kombination med förvärvsarbete. Ändå tycker jag att vi har skurit ner på det mesta. Vi är mycket hemma.

Många av våra barns kompisar håller på med flera hobbyn varje vecka. Våra barn gör inte det. Jag har inte förbjudit dem, men inte heller uppmuntrat dem eller tvingat dem. Det finns säkert många som tycker att jag gör fel, men själv tycker jag att de måste ha utrymme för fri tid och fria lekar och att bara vara hemma och ha det lite tråkigt (vilket de INTE uppskattar, ännu i alla fall). Och kanske hitta på något kreativt mellan varven. Jag tycker att de ändå har tillräckligt med program med det som ordnas via skolor och dagis och kompiskalas och annat.

Fattar inte hur jag skulle stå ut ens, om mina tre barn hade två hobbyn var varje vecka, med tidtabeller och skjutsningar.

I höstas gjorde jag ett försök att börja gå regelbundet på något alldeles eget. Efter att de tre första gångerna gått i stöpet av tre helt olika orsaker gav jag upp. Jag hinner senare. Att blogga och fundera på de frågor som jag skriver om här i bloggen är min hobby just nu. Det är praktiskt och bra, för det är inte bundet till tid och plats. Och att gå på loppis.

Att leva långsamt är för mig också att kunna njuta av det enkla. Om man inte lever långsamt så tror jag att man måste ha större och större njutningar (längre resor, häftigare upplevelser osv) för att hitta någon njutning. Om man lever långsammare så kan man njuta av helt andra, enklare saker. Om man lever långsammare så blir man rikare. (Inte i pengar räknat, men in det mesta i övrigt.)

Jag försöker, men det är svårt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar