måndag 13 december 2010

Intressanta tankar om tiden och ljuset

Lise-Lotte Wallin skrev intressant i gårdagens VBL om innovativitet och tid. Hon förundrade sig över att vi här i Finland - vi som är så innovativa - helt kritiklöst håller fast vid jordbrukssamhällets gamla dygns- och årsrytm och kastar bort de få timmarna med ljus vi har här i norr den här tiden på året, genom att sitta inne på kontor och skolor. Det är mörkt när man går hemifrån och det är mörkt när man kommer hem. Varför inte förlägga arbetstiden till någon annan tid på dygnet då det ändå är mörkt ca 18-20 h och istället kunna vara ute de få timmarna som man ser dagsljuset? Här är en som tänker utanför boxen, om ni frågar mig!

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag är en designstudent som jobbar med ett projekt där vi ska ta fram en förpackning för närproducerade potatisar. Av din beskrivning att döma antar jag att du köper närproducerade potatisar. Vilket är det främsta problemet du stött på med just potatisförpackningar?

    Tacksam för svar/

    Jonas

    SvaraRadera
  2. Hej Jonas! Hmm... jag har inte tänkt på potatisförpackningarna som något problem... De vi brukar köpa är pappersförpackningar och jag tycker de är bra för de skyddar potatisen mot ljus och dessutom kan man använda påsarna i komposten sen efteråt. Men jag har hört om såna som tycker att det är som att köpa grisen i säcken om man inte kan se potatisen, så det är väl ett problem för någon.

    SvaraRadera