tisdag 14 december 2010

Mat slängs bort

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=203492
Varje finländare kastar bort i medeltal 23 kg mat per år, kvinnor mer än män. Det blir mycket pengar och energi det...

Mera pyttipannor i husen! I dag samlade jag de senaste dagarnas rester och värmde upp dem och satte dem i fina skålar på bordet, så att var och en fick plocka åt sig vad de ville. Igår gick det inte riktigt lika bra, jag hittade ett köttfärspaket i kylskåpet som hade blivit lite grått och när jag tittade på det så hade sista förbrukningsdagen varit dagen innan. Så jag var tvungen att kasta det... Det sved riktigt mycket, men köttet hade redan börjat lukta illa! Men planering är A och O och ibland måste man äta något fast man inte "känner för det". Men gårdagens mat smakar för det mesta bra till lunch på jobbet.

Jag kan inte för mitt liv tro att vår familj kastar bort 115 kg mat i året, det skulle vara mer än två kg i veckan. Vi fyller en hink med kompost i veckan, men där är mest fruktskal, potatisskal, äggskal, tepåsar, ben och jo, bortskrapade matrester från tallrikarna, inte ätbar mat.

Det hjälper ju inte att köpa ekologiskt producerad mat om man inte äter upp den. Men jag tror att man har större respekt för och faktiskt ser till att äta upp mat som man vet att har bra kvalitet och som kostat en del.

1 kommentar:

  1. Ja, det är fruktansvärt att vi kastar bort så mycket mat. Kan inte heller räkna med vår familj till dem som slänger sådär mycket. Mest blir det rester som skrapas bort från tallrikarna och det är oftast bara den minsta som lämnar något. Vi har helt enkelt börjat laga mindre mängder mat och jag anstränger mig till det yttersta att inget blir kvar i kylskåpet. Men det gäller att ha koll på vad som finns och planera sina uppköp...

    SvaraRadera