måndag 6 december 2010

Julbordsmeny

Idag har jag planerat menyn för julbordet. Jag är inte så överförtjust i det traditionella julbordet och skinkan hoppar vi antagligen över helt och hållet. Maten ska vara så ekologisk som möjligt och dessutom gärna så lchf som möjligt och ingen av oss vill äta oss sjuka av för mycket mat. Så här ser den ut för tillfället:

Kalkon (inte eko, men närproducerad, beställd i saluhallen)
Köttbullar av lammfärs (närproducerad) och eventuellt ekonötfärs, enligt LCHF recept
Nötfile' (återstår att se vad jag hittar)
Sill (2-3 sorter)
Lax (svårt att få vild, troligtvis odlad)
Anjovis

Brysselkål (eko och närproducerade)
Kokta ärtor (tror inte jag hittar eko, men inhemska)
Kokta ägghalvor (eko)
Ångkokta rotsaker (inte helt LCHF, men jag brukar äta det ändå, eko och närproducerade)
Potatis (till barnen och andra som vill ha, eko och närproducerade)
Morotslåda (till dem som vill, inte LCHF, men eko om jag lagar den själv)

Sås (enligt LCHF med ekogrädde)
Lingonsylt (lingon från skogen)
Smetana (har inte hittat eko)
Saltgurka ''
Majonnäs (eko)

Grönsallad och örter/sallad till dekoration (eko och närproducerad sallad och örter, övriga ingredienser också eko så långt som möjligt)
Mineralvatten (inte så eko, men julen till ära, 364 dagar i året blir det kranvatten)
Mjölk (eko)
Surmjölk (eko)
Ev. rödvin (eko)

Ostbricka
Get- och fårost (eko, om det finns i saluhallen, annars konventionell)
Brie (eko)
Blåmögelost (eko)
Gräddost (eko)
Vindruvor (hoppas det finns eko, annars antagligen inte alls)
Nötter (eko, det som finns i Ekosoppi)

Efterrätt
Kaffe eller te (eko)
Saft (farfars hemlagade till barnen)
Chokladmousse (ekoingrediensen, LCHF-recept)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar