lördag 11 december 2010

Alternativ ostkaka

Idag har jag experimenterat med en ostkaka (cheesecake) som inte innehåller vetemjöl och socker, eftersom jag inte hittade något färdigt recept som föll mig i smaken. Den blev riktigt lyckad, om jag får säga det själv, särskilt med tanke på att jag hittade på receptet till pajskalet själv. Pajen är också glutenfri. Fyllningen är en modifiering av ostkaksreceptet som jag tidigare brukade använda till vanlig ostkaka.

Pajskalet:

1 ½ dl bovetemjöl (knappt)
½ dl ekokokosflingor
1 msk ekolinkrossfrö
1 ekoägg
125 gr smör (använde inte eko, för att det skulle bli en laktosfri paj)

Hacka ihop de torra ingredienserna med ägget och smöret. Forma en pajdeg och tryck ut den i en pajform. Man kan börja med drygt en dl bovetemjöl och fylla på mera för torrare konsistens, om den känns för geggig. Alternativt kan man kanske öka på kokosflingorna, men då blir det säkert starkare kokossmak, vilket inte är meningen. Jag hade också bovetemjöl på fingertopparna när jag tryckte ut degen i formen, för att den inte skulle fastna i fingrarna.

Det här pajskalet tänker jag prova till andra pajer också. Det borde ju gå att göra goda salta pajer med samma recept.

Fyllningen:

200 gr naturell färskost, absolut ingen lightversion för det funkar inte ens (har inte hittat någon ekofärskost)
2 msk smält smör
1 dl ekomjölk
2 msk ekohonung
2 msk citronsaft (man kan pressa en ekocitron, men jag hade färdig citronsaft)
2 nypor äkta ekovaniljpulver
3 ekoägg

Blanda alla ingredienserna till en slät smet och häll den i pajskalet.

Grädda ostkakan i nedre delen av ugnen i 160 grader ca en timme.

Kakan är godast kall! På sommaren kan man äta den med smultron, men den är också god som den är också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar