lördag 4 december 2010

Allt hänger ihop

Var och en äter som den vill, men jag tror i alla fall att människans välmående och djurens välmående och jordens välmående hänger starkt ihop. Det ena kan inte fås utan det andra och om något i kedjan inte är bra så påverkar det resten av kedjan också.

När vi började med våra första trevande steg med ekologisk mat så tänkte jag mest på miljöfrågor, faktiskt. Men ju mer jag har satt mig in i matfrågor, desto mer har jag kommit fram till att ekologisk mat (riktig mat) inte bara är bra för miljön (man använder inte giftiga bekämpningsmedel, man värnar om mångfalden, man växelbrukar jorden osv) utan det är mat som får oss att må bra. För det första ett psykiskt välmående: maten smakar gott, man känner sig nöjd när man ätit den, men också för det andra och ännu viktigare ett fysiskt välmående: man får inte i sig suspekta tillsatsämnen, det man ätit är inte skadligt för kroppen på kort eller lång sikt, det man äter innehåller näring som är bra för kroppen och inte ersättningar som livsmedelsindustrin har tillverkat. Samma sak gäller djuren. Djur som äter artfrämmande föda blir sjukare och måste få mera antibiotika och deras kött blir inte lika nyttigt. När de kommit så långt som till matbordet påverkar detta förstås människan, som äter köttet. Förutom att djuren inte heller har haft ett särskilt bra liv så länge det begav sig. Fodret som de äter måste dessutom odlas på stora arealer och där är det sällan frågan om något växelbruk utan snarare utarmning av jorden, vilket leder till att man måste ta till bekämpningsmedel för att förhindra att ogräsen tar över. Jag blev väldigt glad när jag läste att den där arbetsgruppen som funderat på Finlands brand och framtid tycker att den ekologiska odlingen behöver öka märkbart i vårt land under de närmaste åren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar