fredag 14 januari 2011

Är det dyrt att äta bra?

HBL hade en artikel på självaste julafton om hur familjer i Finland använder sina pengar. Mycket intressant att jämföra med sin egen familj. Exempelfamiljen hade visserligen två barn (standard är ALLTID två barn i alla sammanhang) så vår familj, med tre barn, borde statistiskt sett göra av med lite mera pengar än så.
Enligt HBLs reportage så är minimibudgeten för en standardfamilj 3540 € i månaden. Den statistiska standardfamiljen i Finland gör av med 3961 € i månaden.

Det som jag blev mest intresserad av att jämföra (surprise, surprise) är förstås maten.

Hur mycket gör en fyrabarnsfamilj av med på mat? Enligt minimibugeten behöver standardfamiljen 815 € i månaden till mat. Enligt Ruokatieto kostar maten för en fyrapersoners familj de facto 1160 € i månaden och enligt statistiken gör en fyrapersoners familj av med 721 € per månad. Varierande siffror.

Standardfamiljen i Finland äter INTE som vi äter, det kan jag ge mitt huvud i pant på. Men kostar vår mat på riktigt mera än standardfamiljens? Nästan allt som vi köper är ju dyrare än standard.

Nu i januari samlar vi våra kvitton på allt vi köper i matväg, alltså det vi äter hemma, på jobbet och eventuella restaurangbesök. Det ska bli spännande att se resultatet. Och nu vill jag påpeka att vi inte försöker göra det varken dyrare eller billigare än vanligt, utan precis som vanligt.

När vi köper mat så prioriterar vi ungefär såhär i stort sett:

1. Ekologiskt
2. Ekologiskt och närproducerat
3. Ekologiskt och utländskt
4. Närproducerat/Inhemskt
5. Priset
6. Utländskt

Sen har vi också vissa kostbegränsningar i familjen, som har inverkan på priset. En i familjen är laktosintolerant och en i familjen begränsar av hälsoskäl sitt intag av mjölkprodukter till bara vissa sorter och helst då av getmjölk. Vi undviker tillsatsämnen så långt det bara går och tex margarin kommer inte över vår tröskel. Dessutom äter vi vuxna numera i princip bara mat med lågt kolhydratinnehåll, vilket också ofta anses vara dyrt. Men och andra sidan köper vi ju väldigt lite färdig mat, utan lagar det mesta själv (jag då, oftast), vilket borde bli billigare. Så där har vi vårt utgångsläge.

Läs mera senare, så ska jag avslöja hur vi ligger till i jämförelse med standardfamiljen.


2 kommentarer:

  1. Jag har åter den uppfattningen att färdig mat är billigare. Eller halvfabrikat... Jag tycker vi handlar dyr mat, mycket grönsaker och frukt och omarinerat kött (marinerat är ju alltid billigare löjligt nog. Liksom naturell jogurt är dyrare än supersötad smaksatt...)
    Vi har i flera år bokfört våra utgifter och tror nog att vi klarar oss på 700 i månaden. Men så är våra barn också mycket små.

    SvaraRadera
  2. Intressanta siffror, tack för det, jag missade nämligen den juttun i husis.

    Jag för också bok över månadens utgifter sen länge. På mat och hushållsgrejer (egentligen allt som köps på stormarketar och mataffärer så glödlampor, blöjor och ett och annat klädesplagg ryms med här) lägger vi ungefär 500-800 euro i månaden, beroende på säsong har jag märkt. Men då är inte mannens luncher på stan inräknade.

    SvaraRadera