söndag 17 juli 2011

Majas klimatmat

Här om dagen var det lite mulet och regningt och vi passade på att åka till biblioteket. Där hittade jag en bok som heter Majas klimatmat och är skriven av Maja Söderberg. Det är en riktigt bra bok om hur man kan äta klimatsmart och ekologiskt under hela året genom att följa säsongens mat. Lite kanske man märker av att Maja tydligen bor i södra Sverige och jag själv ganska mycket längre norrut. Det är inte så tidigt på våren man man börja njuta av primörer här, inte, tyvärr. Men annars är den lätt skriven och recepten är inte heller oöverkomliga. Jag blev genast inspirerad av hennes grillade strömmingsfileer i folie (folie är inte min favorit, men jag har inte kommit på något bättre alternativ och jag försöker alltid sätta folierna i metallinsamlingen sen, om de inte är alldeles för geggiga), men det blev ändå enligt eget "recept". Strömming är ju billig och bra mat på alla sätt och vis, men inte så lätt att hitta på vad man ska göra med den. Det här blev gott! Man ska alltså grilla strömmingsfileer (som man kan skära i två delar) tillsammans med säsongens grönsaker. Jag tyckte det blev hur gott som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar