söndag 17 juli 2011

Torkade jordgubbar



Igår fick jag för mig att jag skulle prova på att torka jordgubbar. Det har jag aldrig gjort förut. Enligt lite googlande så skulle det inte heller lyckas så bra, men jag gjorde det i alla fall. Jag skar jordgubbarna i tunna skivor och la på en plåt. Sen hade jag på varmluftsfunktionen över natten. På kvällen hade jag på ca 50 grader (det minsta man kan ha på vår ugn) och över natten bara varmluftsfläkten, men ingen värme. På morgonen var de lagom torra. Jag tänker ha dem till min "mysli" ibland. Barnen smakade och sa att de inte tyckte om dem, kanske de var lite sura om man förväntar sig godissmak... Någonstans läste jag att man kan vända jordgubbsskivorna i socker om man vill ha sötare smak, men det vill inte jag... Nästa gång, om jag gör det här flera gånger, så ska jag skära jordgubbarna i små kuber i stället för skivor, för ändorna, som jag trodde skulle misslyckas blev bästa av alla och passar bäst i mysli också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar