tisdag 19 juli 2011

Raka rör!

Idag hade nöden ingen lag. Jag var helt enkelt tvungen att raka benen, med eller utan rakkräm, för att kunna visa mig barbent bland folk längre. Kanske man inte ska raka benen om man försöker leva miljövänligt? Men jag känner i alla fall att det känns bättre utan, än med lurv tills vidare. Jag har hittills, sen jag slutade med konventionella produkter bara prövat på en enda rakkräm, för den har räckt så länge. Då jag köpte den, för ganska länge sen, fanns det inget annat alternativ på Ekosoppi, så jag tänkte att jag provar på fast produkten egentligen var tänkt för män (Weleda Shaving Creme). Den har en svagt, svagt manlig doft, men inte så det stör, så jag har använt den till slut. Som vanligt, med ekoprodukter, så löddrar den inte alls, men det har jag ju som sagt inget problem med längre. Men nu är den definitivt slut och jag har inte fått ändan ur vagnen och lyckats ta reda på vad jag kunde köpa i stället.

Idag hotade alltså snårskogen att växa igen helt och hållet, så jag tog helt enkelt en fuktighetskräm och gned på benen och rakade. Till min stora förvåning gick det hur bra som helst. Särskilt då när man inte annars är van med lödder längre. Det här ska jag testa ett tag till och se om jag fortsätter att vara nöjd, för det betyder ju en burk mindre i badrummet, vilket alltid är hemåt i min värld! Är det här ytterligare ett område där vi blivit lurade till att man måste ha specialprodukter? Vet inte vad mera insatta säger... Benen är rakade i alla fall!

Det var förresten min favorit bodylotion som jag använde, Lavera Naturkosmetiks Body Spa Coconut Dream, som för mig doftar härligt av sommar! Den innehåller kokosnöt och vanilj. Numera beställer jag ett helt gäng burkar från Tyskland på nätet och klarar mig ett halvår eller mer på det. Oftast till nästan halva priset jämfört med i Finland (om man är flera som beställer eller om man beställer mycket på en gång blir det portofritt).

5 kommentarer:

  1. Nu har jag ju inte alltid följt din blogg så vet inte om du använder duschkräm, men i a f så använder jag väldigt sällan skilda rakkrämer utan bara vanlig tvål eller duschkräm när jag rakar benen. Särskilt miljövänliga är mina tvålar inte men ville bara kommentera att rakkräm absolut inte är något måste. Sen finns det ju duschkrämer som också fungerar som rakkrämer.

    SvaraRadera
  2. Hur gör ni med bikinilinjen då? Jag behöver inte mer än visa rakhyveln där så har jag irriterad hud i flera dagar. Tidigare använde jag Veet-hårborttagningskräm, men vill inte använda den längre. Tips?

    SvaraRadera
  3. Sus, duschkräm kan jag också prova på. Brukar använda Ole Hyväs duschtvål/kräm.

    Anonym, allt ryker med samma metod, så inga tips här, tyvärr!

    SvaraRadera
  4. Jag har faktiskt slutat använda raklödder för flera år sedan. Jag tvålar bara in benen (m.fl ställen, även bikinilinjen) med en bra tvål och så rakar jag. Är jag utan tvål så går det riktigt bra med bara vatten också, bara lite sämre.

    SvaraRadera
  5. Det där med bikinilinjen ännu... började fundera på om det inte kan vara själva raklöddret man använder som kan irritera, inte rakhyveln?

    SvaraRadera