onsdag 21 oktober 2009

Bara äkta vara

Nyss hemkommen från föreläsningen med Mats-Eric Nilsson som har skrivit "Den hemlige kocken" och "Äkta vara". Kan inte säga annat än att jag bara blir mer och mer övertygad om att jag inte vill äta den industriprocessade fuskmaten, med billiga dåliga och få riktiga råvaror och full med luft, vatten och tillsatsämnen. Det är färre tillsatsämnen som är tillåtna i hund- och kattmat än i mat som är avsedd som människoföda. Och tillsatsämnena och tillsatscocktailarna tillverkas på många olika ställen i världen, inte allt för sällan i Kina, där regler och lagar inte är så strikta som här (här är de inte heller särskilt strikta).

Lightprodukter har jag inte ätit på åratal, dem slutade jag med av någon slags instinktiv motvilja långt innan jag började läsa innehållsförteckningar eller överhuvud taget sätta mig in i vad jag i övrigt åt. Lightprodukter tillverkas inte i någon välmening för att hjälpa folk att hålla vikten (vilket jag för övrigt är fullt övertygad om att light-produkter verkligen INTE gör), utan för att matindustrin skulle kunna ta bort det dyra fettet ur produkterna, tillsätta ännu mera vatten och ännu mera billiga tillsatsämnen och sälja produkten till samma pris eller ännu dyrare än en vanlig. Producenterna skrattar säkert hela vägen till banken.

Någon kan tycka att det är ännu ett stressmoment i livet med att vara noga vad man köper och äter. Jag tycker att det är konsumentupplysning. Jag vill gärna bli upplyst om på vilka områden livsmedelsindustrin försöker lura mig, för lurad är precis vad jag känner mig. Inte så mycket nu längre, eftersom jag medvetet har försökt välja annorlunda redan ett tag. Men just sån lurendrejerimat blir ju tex mina barn serverade i skola och dagis många gånger och nog händer det att en och annan färdigmatförpackning slinker med fortfarande (särskilt när min man handlar). Vi kan inte tro att livsmedelsindustrin och beslutande myndigheter vill vårt bästa när det gäller maten, vi är utelämnade till oss själva ända tills det finns tillräckligt många människor som börjar kräva något annat.

1 kommentar:

  1. kunde inte ha sagt det bättre själv (: bra skrivet! pia

    SvaraRadera