söndag 25 oktober 2009

Hemmagjord ekoglass


Här är ett jätteenkelt tips på hur man kan laga egen glass hemma med enkla råvaror. Frågar ni mig, så blir glassen förstås extra god med ekologiska råvaror, eftersom de har mera smak i sig själv än konventionellt odlade råvaror.

4 äggulor av ekoägg
1 dl rättvisemärkt florsocker
2 små nypor ekologisk vanilj (eller 2 tsk vaniljsocker)
4 dl ekologisk vispgrädde

Vispa äggulor och florsocker pösigt.
Vispa grädden och rör ner den i ägg- och sockerblandningen.

Häll i valfri form.

Låt stelna i frysen 4-5 timmar.
Tina i kylskåp före serveringen.


Jag lagade glassen av ett infall i går, eftersom jag råkade snubbla över ett recept. I receptet som jag hittade ingick att blanda i frysta bär också och strö över lite över glassen. Det kan man göra som variation. Vi åt den idag helt utan bär och den var jättegod i sig redan. Jag pudrade på lite kakao, så blev det chokladsmak på den. Man kan tillsätta lite vad man hittar i skåpen (om man har något gott där).

Min smakpanel gav 3 stjärnor av 4 möjliga.
Mannen: Mmm... Det här får du laga nästa vecka när det är födelsedagsfest!
Sonen, 12: Gott, men jag hinner inte äta mera nu, för jag ska till min kompis!
Dottern, snart 6: Det är för kallt! Jag skulle vilja ha Hello Kitty-glass... (ingen stjärna här alltså).
Sonen 3,5: Jag vill ha mera! Mamma, får jag mera?

1 kommentar:

  1. Tack för den, som på beställning!
    Hälsar Pia.

    SvaraRadera