onsdag 7 oktober 2009

Ekotips för män


Här kommer ett ekotips till alla män, som jag tror de flesta skulle kunna tänka sig att ens försöka sig på ibland för att spara på miljön:
sluta köpa snittblommor till fru eller flickvän, särskilt på vintern.

Jag vet att det är ansträngande med såna här uppoffringar (då tänker jag främst på de stackars männen, som blir tvungna att kväva sina naturliga romantiska intstinkter på ett så hårt sätt), men det kan vara värt ett försök.

Eventuellt kan man göra ett undantag då och då om man ser till att blommorna är rättvisemärkta.

Tittade på "Maa ilmasta" i går och där visade de under vilka extrema förhållanden många inom blomodlingen jobbar (det här var visst i Afrika), där blommorna besprutas med mängder med gifter och folk inte har någon skyddsutrusning alls. Många drabbas av cancer och andra sjukdomar. Dessutom fraktas de ju hit med flyg.

Blommor odlade i Finland igen är ju uppdrivna i växthus vilket kräver massor med energi - om växthusen värms med förnyelsebar energi så är det ju inget problem, men jag har åtminstone inte hört talas om såna växthus...

Min man påpekade igår att det är av strikt ekologiska skäl som han inte har köpt några blommor till mig på länge. Plötsligt blev det mycket lättare att acceptera den oromantiska vardagen. :)

2 kommentarer:

  1. I min hemkommun finns flera växthus (odlar grönsaker) som värms upp med förnyelsebar energi. Sen köper jag oftast snittblommor och sommarens buketter till fester och dylikt av min förra granne, som odlar blommorna ute på gården. Han levererar också sina blommor in till stan. Nog finns det ju en del som odlar blommor och säljer än, men utbudet blir ju lite begränsat. Rosor får man ju då inte tag på och tycker man att luktärter och gladioler är tråkiga så blir man lätt utan. Jag var lite frestad då blomsterhandlaren, min f.d. granne, hade bomullskvistar till salu häromsistens, men kunde hålla mej :)

    Ett annat tips för den som absolut vill uppvakta med blommor i vinter är reilun kaupan ruusut (läs mera på reilukauppa.fi).

    SvaraRadera
  2. Jag uttryckte mig otydligt, jag menade att jag inte har hört talas om blomodladre som värmer sina växthus med förnyelsebar energi. Det kan mycket väl finnas såna, men jag har bara inte stött på någon. Grönsaksodlare som gör det vet jag att finns. Men menar du att det också finns blomodlare som värmer med förnyelsebar energi i din hemkommun?

    SvaraRadera