måndag 28 februari 2011

Mera om spisluckor 1


Jag fick två tips om hur man kan tvätta spisluckor lätt och miljövänligt efter mitt eget inlägg om hur man tvättar dem med Universal Stone.
Idag var de kanske inte riktigt, men nästan lika svarta (bakgrunden syns igenom) som för en dryg vecka sen så jag beslöt mig för att testa båda metoderna. Vi har två luckor på öppna spisen, så den ena torkade jag med tidningspapper och den andra med fuktat hushållspapper.


Här är den som jag torkade med tidningspapper.

Det första lagret sot gick bort jättelätt.







Sen fick jag ta i lite till för att få bort det tunnare bruna lagret och till sist fick jag gnugga riktigt ordentligt för att få bort det svarta i hörnen och några fläckar som inte tänkte ge med sig.








Så här blev resultatet efter att jag ännu polerat och gnuggat. Det fick godkänt av inspektören (min man) med förbehåll att det var mörkt ute. Själv var jag inte helt nöjd, eftersom jag tyckte att det blev en slags hinna kvar på glaset, som jag inte fick bort vare sig med svensk eller finsk lokaltidning. Men visst ser man elden, så jag ger metoden godkänt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar