söndag 13 februari 2011

Miljövänliga val gynnar personlig hälsa

Vi har hamnat så långt borta från ett naturligt liv i vår 24/7 värld där allt är möjligt när som helst och allt ska gå så snabbt och enkelt som möjligt att man kan anses som udda om man inte vill vara med på allting.

Jag har just läst ut Jordan Rubins bok The Great Physisian's Rx for Health and Wellness och än en gång kommit fram till att allt hänger ihop. Han är inte någon miljökämpe, snarare intresserad av hälsa och andliga frågor, men ändå återkommer han också till miljön. Han rekommenderar tex alltid ekologisk, riktig mat, särskilt viltkött, eller kött av djur som fått leva i sin naturliga miljö, ekologiska frukter och grönsaker, ingen färdigmat och inga andra industritillverkade livsmedel och inga snabba kolhydrater (socker) för att man ska må bra, förebygga och bota fysiska och psykiska sjukdomar. Ät för att leva, lev inte för att äta. Ät inte för att du är nere eller trött eller något annat. Han rekommenderar också att man ska skala bort så mycket gifter i sin närmiljö som möjligt, och då talar han om hemmet. Det enda man ska smeta på sin hud är sånt som man kunde tänka sig att också äta, för huden tar upp nästan allting i kroppen på samma sätt som om man skulle ha ätit det. Skulle du kunna tänka att äta av allting i ditt badrumsskåp? Man ska städa och tvätta så miljövänligt som möjligt och vara noga med sin personliga hygien främst med hjälp av vatten. Frisk luft och promenader och träning som inte kräver en massa utrustning eller träningshallar är vad han rekommenderar. Och inte ska man vara rädd för solen, som är människans A och O genom att använda solkräm, som inte är bra för en (en annan sak är att inte ligga och steka sig) för solen ger livsnödvändig D-vitamin. Dessutom rekommenderar han att man ska ta en dag i veckan, som man använder till att vila, inte flänga runt, jobba, shoppa eller ha dagen fullbokad med en massa andra aktiviteter. För ens personliga hälsa "lönar det sig" också att ha en tro, att tänka positiva tankar i stället för negativa, inte bära på mycket ilska och förlåta dem som sårat en.

Detta är bara axplock ur en nästan 400 sidor tjock bok, kanske någon annan skulle sammanfatta annorlunda.

Men jag tycker att det är dags att på allvar ifrågasätta alla storindustrier; livsmedelsindustrin, läkemedelsindustrin, kosmetikaindustrin, stressiga 24/7-samhället, konsumtionsindustrin och så vidare. Om inte folk åt så mycket dåligt, hade så bråttom hela tiden, rörde sig så lite i vardagen, shoppade så mycket och använde och blev utsatta för så mycket kemikalier hela tiden så skulle det knappast behövas så mycket mediciner med så många biverkningar till så många välfärdssjukdomar och man skulle inte behöva förstöra naturresurserna i den takt som det görs nu och man skulle hinna med det som verkligen kändes viktigt, vilket skulle göra att fler mådde psykiskt bättre.

Idag ska jag ta en promenad i solskenet, imorgon ska jag göra mitt bästa för att inte springa i ekorrhjulet.

2 kommentarer:

  1. Låter som en intressant bok, tack för tipset.

    Och jo, att tagga ner och skala bort är nog skönt men jag upplever att det finns ett stort aber. Man hamnar på efterkälken. Jag har av många olika orsaker inte gått med i FB, delvis för att jag vet att jag antagligen skulle hänga där rätt ofta. Jag sitter alldeles för ofta vid datorn ändå vid olika forum, och det är tid som jag egentligen hellre skulle vilja tillbringa med barnen, i köket eller utomhus. Och förr gick det skapligt att inte vara på FB, man fick liksom skvallret om familjetillökningar m.m. via andra kanaler och vänner och bekanta höll man kontakten med på andra sätt. Men nu börjar det onekligen kännas att ha valt bort det, FB är så dominerande nu.

    Och jag skrattade gott åt rådet "Ät för att leva, lev inte för att äta." Ett bra råd är det, så sa alltid min farfar också och han levde gott och länge.

    SvaraRadera
  2. Ja, att skala bort är ett aktivt val som man måste göra. Själv har jag inte valt bort FB, men kanske annat istället. Idag är FB nästan som att ha mobiltelefon, lika självklart. Fb för mig är en slags avkoppling, sen när allt annat är gjort och jag får sätta mig för mig själv en stund, men visst kan det börja stjäla tid om man inte är uppmärksam. Jag väljer hellre bort att åka hit och dit och vara fysiskt närvarande på en massa ställen efter arbetsdagens slut, då kan det t.o.m vara skönt med FB - man är inte totalt asocial i alla fall...:)

    SvaraRadera