lördag 16 april 2011

Ekokläder till mellanflickan


Det har blivit många inlägg det här veckoslutet om vad man kan köpa om man vill konsumera miljövänligt. I själva verket har jag inte köpt något alls av det jag skrivit om - nuförtiden funderar jag alltid jättelänge innan jag kommer så långt att jag faktiskt köper något. Förmågan att shoppa bara för shoppandets skull har jag nästan förlorat...

Men mellanflickan behövde i alla fall nya vårkläder och vi var till stan idag. Jag är riktigt nöjd med slutresultatet, för vi lyckades hitta sånt som hon tyckte om (det är inte svårt) och som dessutom var miljövänligt (det är svårare).

"Mamma, där är en butik med fina kläder!" sa hon när vi gick förbi HM. Vi gick inte in då, men lite senare gjorde vi det i alla fall. Där lyckades vi hitta några skjortor i ekobomull, som hon tyckte om. Det är ju inte så att hon tittar efter någon ecolabel, utan fina färger och bilder, men jag lyckades leta fram såna alternativ som hon var nöjd med. Hoppas utbudet har breddats tills det inte längre går att manipulera på det viset (läs tonåren). :) Sen hittade vi ännu ett par byxor på Polarn o Pyret, som passade fint till skjortorna och hade Eco-märkning. Så vi var båda nöjda!

HM har för övrigt en kampanj just nu som heter Conscious Collection med kläder i ekomaterial, ett led i deras strävan till att bli mera miljövänliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar