fredag 15 april 2011

Nya affärer med ekoinriktning

I dag har en ny hemelektronikaffär öppnat i Vasa. Den heter ecosto och finns i Stenhaga. Jag var in och tittade på deras hemsida, eftersom jag inte varit där själv ännu. Deras produkter kanske inte skiljer sig så mycket från vilken konventionell kedjas produkter som helst, men jag är i alla fall glad för initiativet, för man måste ju börja någonstans. "Mer ansvarsfull, grönare och mera omtänksam" står det. Jag tror och hoppas att ingen där tittar på en som om man kommer från yttre rymden om man frågar om det går att spåra var produkten är tillverkad och om tillverkaren har fått ordentligt betalt eller om man säger att man är villig att betala vad det kostar bara man kan vara säker på att varan faktiskt håller. Eller om man kommer in och vill ha sin apparat reparerad.
Vi får se om de lever upp till sina ord.

I dagens tidning läser jag också att en liten gårdsbutik har öppnat i Malakt i Oxkangar idag (Vörå hör det väl till nuförtiden). Ägarna heter Bengt och Monica Ek. Där säljer de lamm- och fårkött, kebab, getmjölk och ägg och annat från sin egen produktion. De har öppet på fredagar och lördagar. Jag hittade ingen hemsida. Jag skulle kunna tänka mig att köpa av dem om man var ett gäng som köper tillsammans, det är ju ändå en bra bit att köra.

2 kommentarer:

  1. Jag och kidsen var till Malakt gård idag, den var ju inte precis lättillgänglig! En lerig, vindlande skogsväg så bilen är inte precis ren. Men nu är påsken räddad med ägg och lammsadel och sönerna fick se livs levande killingar så samtliga besökare var nöjda.

    SvaraRadera
  2. Oj, synd att jag inte visste om det, så skulle jag ha kunnat beställa något med dig...

    SvaraRadera