onsdag 27 april 2011

Drömmen om en liten mataffär

Jag drömmer om att det skulle finnas en lagom stor mataffär här i Vasatrakten där man kunde få i princip allt som behövs i matväg för dem som vill äta ekologiskt och närproducerat.

Jag är så trött på att vandra fem kilometer genom jättemarketarna varje gång jag ska handla mat. I de mindre affärerna finns det oftast ganska litet urval av ekoprodukter och närproducerat, så väljer jag en mindre affär så blir det oftast att kompromissa med de principerna. Sen finns ju Ekosoppi också, där jag handlar en del, men där finns ju inte allt vad man kan behöva.

Jag längtar inte efter en exklusiv, dyr affär med lyxprodukter utan helt enkelt någonstans där vanliga människor kan handla riktig mat till ett överkomligt pris (fast inte till lågpris).

I min drömaffär skulle det finnas så mycket närproducerat som möjligt och så lång som möjligt ekologiskt. De som går in där skulle inte behöva läsa allt finstilt på förpackningarna för att veta att maten innehåller så lite tillsatsämnen som möjligt. Förpackningar skulle det förresten finnas så lite som möjligt av, bara nödvändiga förpackningar. Där skulle finnas mycket rena basråvaror, men också förstås en del delikatesser. Samarbetet med lokala producenter och bagerier osv skulle vara viktigt.

Den skulle finnas lagom centralt, så att det går att komma dit med cykel eller buss, men ändå med tillräckligt med lättillgängliga parkeringsplatser utanför, för barnfamiljerna bor oftast inte i centrum och deras mat transporterar man inte så lätt hem med cykel.


3 kommentarer:

  1. Precis idag pratade vi med en kollega om behovet av just en sådan liten affär med lokala matvaror. Vem ska vi få att starta en sådan?
    Milli

    SvaraRadera
  2. En sån affär vill vi ha!!!
    Ja, vem ska starta en sån affär??
    Mia

    SvaraRadera
  3. Jaa, nu finns det fyra kunder i alla fall! :)

    SvaraRadera