lördag 29 augusti 2009

Bambu


Bambu lär vara en växt som är både snabbväxande, miljövänlig och hållbar som material. Inom möbelbranschen är bambu på kommande. Min ryggmärgsreflex säger mig att jag föredrar möbler tillverkade här i hemlandet av björk och furu, men bambu är nog något att börja lägga märke till, i alla fall. Bambu växer snabbt och lätt och kräver inga särskilda förhållanden och inga bekämpningsmedel eller konstgödsel (i sitt rätta klimat förstås, inte i kalla Norden), så den hotar inga regnskogar eller odlingsmarker i första hand i alla fall. Alla gånger bättre än regnskogsträslag och konventionellt odlad bomull.

Har faktiskt hittat strumpor och en tunika i bambufiber, förresten. Här finns mera ser jag:
http://kauppa.yalo.fi/

Kanske någon har börjat tillverka gardiner också av bambufiber? (Och då menar jag inte såna som ser ut som små bamburör i rad, utan som textilier) Det skriver jag in på önskelistan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar