tisdag 18 augusti 2009

Tammerfors

Vi har varit på en skön tu man hand helg i Tammerfors, mannen och jag. Det händer inte så ofta att vi har möjlighet till det, men nu hade vi det. Det var så fint där, råkade vara soligt och rätt varmt för att vara augusti. Vi gjorde inte så mycket speciellt, men alla småbarnsföräldrar vet i alla fall att det redan i sig är speciellt att få vara tillsammans i två dygn utan att bli avbrutna en enda gång, inte behöva torka en enda rumpa eller ett enda golv, inte laga mat och städa och tvätta och diska och att få gå i lugn och ro på stan. Vi var också på bio, men det var helgens definitiva bottennapp - tyvärr. Bruno (jag orkar inte leta efter det där tyska u:et), som är en av de mest sedda filmerna just för tillfället var inte något för en romantiskt weekend i alla fall! Jag gillade den inte! Jag blev faktiskt riktigt förvånad att jag tyckte att den var SÅ dålig, så mycket publicitet som den fått och så många kändisar som är med i den...

Tammerfors, däremot är en fantastiskt fin stad, tycker jag. Forsen, sjöarna, den gamla fabriksmiljön, vackra parker, kulturutbudet... för att inte tala om att jag är avundsjuk på alla ekobutiker som finns där, och de små fina second hand butikerna... Kul var det också att hotellet som vi bodde på mitt i stan var miljömärkt (svanenmärkt) och gjorde sitt bästa för att spara på energi och vatten. Där serverades en del ekoprodukter till frukost också och man fick sortera sitt skräp på hotellrummet och så fick man låna cyklar i receptionen. Kul!

Så var vi också på en restaurang som var en upplevelse i sig, Ravintola Viikinki, som var inredd i vikingstil in i minsta detalj och hela menyn var inspirerad av mat från vikingatiden. Ett kul ställe för par, familjer och hela jobbgänget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar