onsdag 26 augusti 2009

Inredning

Inredning är ett av mina stora intressen, trots att jag inte har bloggat om det nästan alls. Inredning är ju något som "alla" sysslar med just nu, men jag kommer fortsättningsvis att vara intresserad när trenden tar slut och jag har varit intresserad långt innan det blev trendigt. På natten, om jag inte kan sova brukar jag ligga och fundera ut hur jag skulle inreda någon lägenhet som jag har varit i. Det har jag gjort så länge jag kan minnas nästan.

Dessvärre är inredning många gånger det samma som konsumtion. Lite som med kläder som man köper för att man vill ha variation och något nytt, inte för att det gamla är utslitet och obrukbart. Just nu håller jag på och funderar ut vad inredning är för mig UTAN att det för den skull ska vara bara frågan om att köpa nytt och byta ut och konsumera.

Det skulle ju kunna vara att köpa begagnat. Ja, vi har en hel del begagnade möbler och har hittat en del prylar på loppis, men då ska det enkelt och av god kvalitet. Jag uppskattar att andra fyndar gamla ruckel till möbler på auktion och fixar upp dem och jag kan se skönheten i det, men det är inte något för mig. Inte just nu, just i det här huset i alla fall. Däremot drömmer jag om att fynda moderna klassiker från 50-60-talet...

Om vi köper nya möbler så ska de vara väl genomtänkta, av hög kvalitet och tillverkade i Finland och i neutrala färger, så att vi kan ha dem länge och inte tröttnar på dem och så att de inte går sönder. Om de är dyra så sparar vi till dem. Såna möbler som någon förhoppningsvis skulle vilja köpa på en auktion i framtiden. För möbler borde väl inte vara något som man byter ut vartannat år när man tröttnat på färgen?

Hur gör man med textilier då? Eventuella loppisfynd klarar nog inte våra stora fönster. Nå, man kan ju argumentera såhär: Eftersom möblerna är de samma från år till år, så är det ju väldigt miljövänligt och bra. Då kan man kosta på sig att byta ut textilierna och variera på det viset, istället för att föra en soffa till återvinningen. Jag har inget rätt svar... Vi har inte bytt ut en enda gardintrasa sen jag fick upp ögonen för under vilka förhållanden som bomull produceras... Finns det fair trade gardiner??? Ha, ha, ha...

Jag vill ju inte att någon ska komma in i vårt hus om si sådär sjutton år och fråga om vi flyttade in år 2006, eftersom allting i vårt hus är så ... just det , 2006...

Huvudsaken att man trivs i sitt hem, inte att det följer alla trender, brukar många säga. Jo, det är sant och jag håller med. Inredning är ju egentligen mera att hitta de nya kombinationerna, kläcka nya ide'er, använda något på ett nytt sätt, hitta harmoni, så att man själv trivs.

Men jag skulle vilja ha nya gardiner i sovrummet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar