lördag 25 september 2010

Företagsamhet när den är som bäst

Efter att ha skrivit ett kritiskt blogginlägg om att tjäna stora pengar så vill jag ändå säga att det är ju inte något fel i sig på att tjäna pengar, bara man inte gör det på bekostnad av allt annat som har ett värde.

En person, som jag beundrar och som jag tycker verkligen har lyckats kombinera det bästa av två världar är Seija Lukkala, som grundade företaget Globe Hope år 2003. Jag har skrivit om Globe Hope tidigare också, om jag inte minns fel. Seija Lukkala valdes i år till årets företagarkvinna och och hon har också fått andra utmärkelser. Hennes företagside' är ju att återanvända material, som redan finns här i världen på ett nytt sätt och på så viss skapa något roligt och användbart av något som kanske annars bara hade kastats bort. Globe Hope har aldrig använt pengar till reklam, för hon vill inte skapa ett behov som inte finns, men de har ju fått mycket uppmärksamhet i alla fall.

Jag hittade inte någon ordentlig artikel om henne på nätet, som skulle vara på svenska, men peppar.fi har i alla fall skrivit något som finns länkat här. Och en på finska finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar