söndag 26 september 2010

Tips på miljövänliga golvmaterial

(Bilden är från Korkkitrio)
Till F och alla andra som vill läsa.

När vi planerade vårt hus för ca 5 år sen tänkte jag inte mycket på miljöfrågor. Som tur var visade sig många av våra lösningar vara helt bra också ur miljösynvinkel (vi tänkte på att välja inhemskt ganska långt). Men när det gäller golv så skulle jag tänka helt annorlunda idag. Vi har ett laminatgolv. (Nu lever vi ju med det här golvet och det är inget att göra åt det, för det sämsta alternativet skulle ju vara att riva ut det nu och sätta in ett annat istället).

Något som jag åtminstone inte stötte på eller lade märke till när vi valde golv är KORK.
Idag finns det många fina golv som är gjorda av miljövänligt korkmaterial eller en blandning av linolja, korksmulor och trä. Kork är dessutom bra på det viset att det är värmeisolerande och på det viset skönt att gå på.

Tex en firma som heter Wicanders har olika slags korkgolv - CorkComfort (sidan är på finska). Korkgolvet behöver inte alls se ut som en "korkmatta" utan kan ha olika färger och ytor.

På Prisma i Vasa säljs korkgolv av märket Triofloor och Villes Parkett på Stationsgatan 39 säljer också CorkComfort (Korkkitrio) och är representant för en firma som heter Korkkipiste.

K-rauta vet jag också att det finns korkgolv, men jag hittade inte dem på nätet och kan därför inte säga vilket av märkena det är.

Ett annat alternativ är LINOLEUM som också är gjort av miljövänliga material. Tex Tarkett har många olika linoleumgolv att välja på. De borde finnas både hos Villes parkett och Vasa färg. Linoleum är uppbyggt av förnyelsebara råvaror som linolja, kork och trämjöl. Dessutom ingår harts, naturliga färgpigment och juteväv.

Av misstag råkade jag googla fram att det finns bambugolv på Bambukompaniet (från Sverige) och också en finsk firma KES Fenlan , men dem kan jag inte säga något om, såg det första gången nu. Men det låter ju inte så tokigt heller.

Sen finns ju det gamla hederliga alternativet äkta trägolv, och då tror jag nog att jag skulle välja ett inhemskt träslag, om jag valde ett trägolv. Men det kräver lite mera arbete än att bara lägga in det. Det måste ju behandlas på ett eller annat sätt (miljövänligt då). Fördelen är ju att man i framtiden "bara" kan slipa upp det och behandla det på nytt så är det som nytt. Men det förutsätter ju då att man har kunskap och tid och ork.


1 kommentar:

  1. Tack Nadja!
    Det var snabbt svarat :). Min första reaktion igår var inte så entusiastisk, men ju mer jag läser desto bättre verkar det ju... Skall väl ge mig ut på stan o fråga mer nån dag. Vi får höras! F

    SvaraRadera