söndag 19 september 2010

Tandkrämsfråga

En sak som jag undrar och som jag inte vet hur jag ska få svar på gäller tandkräm. Hurdan tandkräm ska man riktigt använda för att den ska vara bra för tänderna, skonsam mot kroppen och samtidigt bra för miljön?

Ekologisk tandkräm innehåller inte fluor (vad jag har kunnat hitta i alla fall) och fluorföreningar är något man ska undvika enligt många som vet något om saken. Men tandläkarna däremot säger att det är ingen skillnad vilken tandkräm man använder bara den innehåller fluor, för bara det skyddar mot hål.

Jag skulle vilja intervjua en tandläkare som är insatt i ekologiska frågor och höra vad han/hon säger!!!

Själv bytte jag till en ekologisk tandkräm utan fluor när jag fick höra om det farliga med fluor. Jag har provat på flera olika under flera månaders tid, kanske något halvår till och med. Men jag kände aldrig att mina tänder blev riktigt rena, hur mycket jag än borstade. Jag vet inte om det är bara en känsla eller fakta? Nu har alla i familjen igen konventionell tandkräm med fluor i. Jag är själv uppvuxen med "fluortanten" och plötsligt vågade jag inte riskera mina barns tandhälsa genom att de skulle växa upp helt utan fluor. Men vad gör fluoren med resten av kroppen? Vet inte, vet inte. Och är det lite eller mycket i tandkräm? Vet inte, vet inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar