tisdag 7 september 2010

Mera om Home

Jag tittade på hela Home-filmen igår kväll på Youtube (se gårdagens inlägg) och jag kan inte riktigt släppa tankarna på den ännu. Tex att 20 % av jordens befolkning konsumerar 80 % av jordens resurser. Och inte bara konsumerar utan överkonsumerar. Jag hör ju till en av de där som är med och bildar 20 %, högst antagligen du också, om du är från Norden. Mina försök till miljövänlighet är ju bara just försök. De där 80 % funderar på hur de ska få mat för dagen och tak över huvudet och har inte ens möjlighet att "konsumera". Även om jag så mycket det går väljer det miljövänliga och ekologiska eller begagnade alternativet, lämnar jag ett större ekologiskt fotspår efter mig än merparten av jordens befolkning. Jag har möjlighet att välja och vraka bland matvaror och saker och fundera på hur jag vill bo och byta ut de saker jag har runt mig när jag "tröttnat", jag använder fossila bränslen och en massa apparater som går på el. Om alla på jordens yta levde som vi gör här i västvärlden så skulle det ju bli totalkatastrof. Vad är det då egentligen som säger att just jag har rätt att fortsätta leva såhär? Man talar om att medelklassen i tex Indien och Kina växer och med dem konsumtionen och antalet bilar och miljöproblem. Varför skulle de inte skaffa sig allt möjligt när du och jag gör det?

2 kommentarer:

  1. Hej, tänkte ge mig till känna nu efter att ha läst din blogg ca. en månad. din syster H gav mig tipset eftersom jag själv funderar mycket på samma frågor som du tar upp i din blogg. Så tack för inspirationen. Nu har jag lagt till dig på mina eko länkar på min sida. /monica

    SvaraRadera
  2. Hej och roligt att du läser! Kommentera gärna i fortsättningen också om du har åsikter! :) Bloggar du själv också?

    SvaraRadera