söndag 12 september 2010

Så kan det gå när det regnar...

Om solen skiner brukar jag bli inspirerad att hitta på något att ändra om här hemma. Men det kan hända lika bra om det regnar, för då sitter man ju oftast inne och om det inte finns annat att göra så kan man tänka på inredning. Höst, eller vår eller vinter eller semester eller vad som helst duger också som svepskäl för att inredningstankarna ska sätta igång. Det minsta man kan göra är att möblera om lite, eller ta fram något som inte har varit framme på länge. Det sägs att man ska gömma undan en del av barnens leksaker, så är de som nya igen när man tar fram dem på nytt. Det funkar lika bra på vuxna, till och med fast man gör det själv. Vi gillar inte att ha mycket saker framme, så vi har bara några grejer i gången. Då får de andra "vila" i skåpet och så är de som nya igen när man nästa gång får lust med förändring. Konsumtionen ligger på ett minimum, men det man har haft undanstoppat ett tag känns som nytt igen!

Igår var vi ändå till en möbelaffär och tittade lite. Inte för att vi så ofta köper något där, mest brukar vi titta på sånt som jag har hittat på huutonet (alltså hur det ser ut i verkligheten) eller vad vi möjligtvis skulle kunna leta efter begagnat på nätet. Det är väl inte sånt man borde erkänna offentligt, men nu gör jag det. :) Just denna möbelaffär är för övrigt ett av de få ställena där jag känner ha-begäret stiga inom mig. Nu erkände jag det också. Och igår stod där något och ropade på oss, som vi inte kunde lämna kvar. En vit Ekobo-"pall" som absolut saknades i vårt vardagsrum, ett utställningsexemplar som var mycket billigare än normalt. Man tar sin virtuella checklista och kollar:

Behöver jag verkligen detta? Jaoooaa, njaa, behöver och behöver, men jag ööönskar mig en sån...
Tycker jag att den här är snygg och orkar se på den i mååånga år framöver? Japp.
Är den miljövänligt producerad? Ja, definitivt, gjord av bambu helt igenom. Bambu växer snabbt och nästan var som helst (på rätta breddgrader) och behöver inte konstbevattnas, binder CO2.
Har den som tillverkat den fått ordentligt betalt för sitt arbete? Ja, Ekobo har ett långvarigt och socialt rättvist samarbete med lokala hantverkare.
Är det en lokal produkt? Nej, det kan man ju med bästa vilja i världen inte påstå, inte om mitt lokala är Österbotten, Finland. Men jag stöder istället människor till ett hållbart liv i Vietnam.
Stämmer priset ihop med kvaliteten? Ja, absolut, speciellt med det här billigare utställningsexemplaret.
Vill jag fortfarande ha det om jag sover över natten och funderar på saken? Ja, tack!

Fyraåringen fick en ny favoritplats och en jättestor popcornsskål! (Och ja, om någon undrar, så är Double Bubble lampan som syns i bakgrunden köpt begagnad, precis som mattan och skåpet.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar